Problem med Lambretta TV 175

Fråga: Hej! Har en Lambretta TV 175 typ 1 från 1958, det vill säga motorn med borrning 60 och slag 60 mm, tyvärr har motorn dåligt komp trots relativt bra skick då en liten flisa lossnat i området mellan övre och nedre kolvringen. Och det precis under den övre ringens gap. Cylindern verkar vara omborrad till ca 60,2 så helst skulle man ha tag på ett helt kolv cylinderpaket. Såg för övrigt att det säljs mycket sådant på Engelska E-bay.

Det jag undrar över är dels dragningen av Hastighetsmätarwiren. Skall den in i lilla hålet på framgaffelröret i strax under tutan, samt komma upp mitt i samma gaffelrörs överkant inuti den stora muttern vid styrhuvudet?

Hur grundinställer man växlarna då det inte är distinkta lägen i handtaget likt en 3-växlad moped, utan att det är mer likt ett gashandtag. Jag har en verkstadshandbok i PDF-format men tyvärr finns inget att läsa om växelwirejustering. Armen dit den dragande respektive skjutande wiren går till kan ju monteras godtyckligt på den splines försedda växelföraren. Jag kan om man så uttrycker det tvinga i samtliga 4-växlar inklusive friläget om jag samtidigt hjälper till nere i motorns bakkant med den lediga handen. Eller är det så att motorn måste vara igång innan man kan växla på ett smidigt sett?

De kraftiga wiresträckarna som sitter på motorblocket är helt stumma och vill inte ge med sig ens en millimeter.

I vilka nummer av Classic motor kan jag läsa om din renovering av TV 175 an?

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: Vi har tyvärr inte kört någon fullständig renovering av en Lambretta TV 175 i Classic Motor, men däremot visat lite hur det gick till när chefredaktör Thomas Sjölunds Lambretta gjordes klar efter en avsomnad renovering hos tidigare ägare.

När det gäller justering av växlarna har jag gått efter ”eget huvud” och gjorde på följande vis: Man justerar bägge växelvajrarna tills det är spända utan slack. Sedan lägger man i exempelvis friläget nere vid motorn. Om nu handtagets indikering visar fel uppe vid styret så spänner man den ena vajern och släpper på den andra tills handtaget visar rätt läge. Försök att lossa vajerjusteringarna på motorn med hjälp av värme och rostolja. Själva växelarmen sitter på splines och kan (efter en demontering) hamna fel på sin axel. Om så skett får man vrida armen till ändlägena (1:an respektive 4:ans växel) och se om den går lika långt åt bägge hållen. Gör den inte det får man testa en annan position på axeln och testa igen tills den går lika långt åt bägge hållen.

Nästan alla motorer (växellådor) är tjuriga att växla med avstängd motor så det bästa är att testa växlarna med motorn igång. När det gäller dragningen av hastighetsmätarvajern så mins jag inte hur den drogs. Kanske någon annan vet? Thomas? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Jim Lundberg

Problem med Lambretta TV 175
Problem med Lambretta TV 175
Rulla till toppen