Ställa tändningen på NV Autoped

Ställa tändningen på NV Autoped

Publicerad

Fråga: Hej Jim, jobbar vidare med min NV1953. Den har supergnista och allt ställt efter din bok. Har laborerat mellan Stefa Siba. Den har bra gnista men tänder ej, nu har jag tröttnat slitit bort allt tagit en stefa platta köpt nya delar testat dessa och dess funktion är okej. Min fråga: hur grundinställer jag tändplattan när jag ska börja? Det finns ju inga tidigare märkningar? Blir ett vrak snart över denna motor. Tacksam för din hjälp

Med vänlig hälsning Jimmie

PS återigen, Stora Tvåtaktsboken är ett måste i varje bokhylla, så lättläst och framförallt så riktar den sig till både erfaren och ung.

 

Svar: Roligt att du har nytta av Stora Tvåtaktsboken. Tanken är ju att den ska vara en bra "hjälpreda" i verkstaden. När det gäller din tändplatta så finns inga fabriksmärkningar – möjligtvis efter någon tidigare mekaniker. På Autopeden från 1953 ska förtändningen vara 2,2 mm. Börja med att ställa in rätt brytaravstånd vilket är 0,4-0,5 mm. Lossa sedan skruvarna i tändplattan. Om tändningen visar sig vara för tidig (=mer än 2,2 mm) vrider du tändplattan åt samma håll som svänghjulet snurrar, alltså motsols. Om det motsatta inträffar – att tändningen är för sen (=mindre än 2,2 mm) så vrider du tändplattan åt motsatt håll, alltså medsols. Kolla att det blev rätt och dra sedan fast tändplattan i detta läge. Det är inte helt ovanligt att de ovala hålen i tändplattan inte räcker till för att få till rätt förtändning och då får man medla lite med att ändra brytaravståndet en aning.

Tänk bara på att motorn ska starta även om förtändningen står fel. För tidig tändning ger bakslag och stötig gång, och för sen tändning ger en slö motor som även blir onormalt varm, men starta ska den göra ändå. Kolla tändstiftet efter ett startförsök. Är stiftet blött är det fel på tändsystemet och är det torrt är det fel på bränsletillförseln. Kolla packboxarna till vevhuset. Den på svänghjulssidan har en lite lustig lösning på Autopeden då den sitter i en plåthållare som man knackar fast över en hals i blocket. Här kan det lätt bli otätt vilket ger en svårtstartad motor (och torrt stift)

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

7 kommentarer

Gurra: @gubby: Kan jag lämna Volvon till dig? Jag själv, en privat bilelektriker och en verkstad har gått bet. Kan fylla hela sidor med vad vi gjort, men den här tråden gäller strömavskiljare.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842