Ställa tändningen på NV Autoped

Fråga: Hej Jim, jobbar vidare med min NV1953. Den har supergnista och allt ställt efter din bok. Har laborerat mellan Stefa Siba. Den har bra gnista men tänder ej, nu har jag tröttnat slitit bort allt tagit en stefa platta köpt nya delar testat dessa och dess funktion är okej. Min fråga: hur grundinställer jag tändplattan när jag ska börja? Det finns ju inga tidigare märkningar? Blir ett vrak snart över denna motor. Tacksam för din hjälp

Med vänlig hälsning Jimmie

PS återigen, Stora Tvåtaktsboken är ett måste i varje bokhylla, så lättläst och framförallt så riktar den sig till både erfaren och ung.

 

Svar: Roligt att du har nytta av Stora Tvåtaktsboken. Tanken är ju att den ska vara en bra ”hjälpreda” i verkstaden. När det gäller din tändplatta så finns inga fabriksmärkningar – möjligtvis efter någon tidigare mekaniker. På Autopeden från 1953 ska förtändningen vara 2,2 mm. Börja med att ställa in rätt brytaravstånd vilket är 0,4-0,5 mm. Lossa sedan skruvarna i tändplattan. Om tändningen visar sig vara för tidig (=mer än 2,2 mm) vrider du tändplattan åt samma håll som svänghjulet snurrar, alltså motsols. Om det motsatta inträffar – att tändningen är för sen (=mindre än 2,2 mm) så vrider du tändplattan åt motsatt håll, alltså medsols. Kolla att det blev rätt och dra sedan fast tändplattan i detta läge. Det är inte helt ovanligt att de ovala hålen i tändplattan inte räcker till för att få till rätt förtändning och då får man medla lite med att ändra brytaravståndet en aning.

Tänk bara på att motorn ska starta även om förtändningen står fel. För tidig tändning ger bakslag och stötig gång, och för sen tändning ger en slö motor som även blir onormalt varm, men starta ska den göra ändå. Kolla tändstiftet efter ett startförsök. Är stiftet blött är det fel på tändsystemet och är det torrt är det fel på bränsletillförseln. Kolla packboxarna till vevhuset. Den på svänghjulssidan har en lite lustig lösning på Autopeden då den sitter i en plåthållare som man knackar fast över en hals i blocket. Här kan det lätt bli otätt vilket ger en svårtstartad motor (och torrt stift)

Jim Lundberg

Rulla till toppen