Tändningstest på Autoped

Fråga: Hej Jim. Jag har gjort kollen av tändsystemet enligt sidan 31 i Stora Tvåtaktsboken på en Husqvarna Novolette 1954. Använde ett 9-voltsbatteri från brandvarnare. Vid de två första duttarna mot kondensatoranslutningen fick jag gnista från stiftet, inte om jag fortsatte duttandet.

Om jag väntade några sekunder kunde samma sak inträffa men aldrig mer än två gnisthopp vid varje nytt försök. Boschstift W7AC, inte nytt.

Tyckte att gnistan vid stiftet inte var imponerande. Kan Du med dessa indikationer tipsa om något som bör göras?

Vänliga hälsningar

 

Arne

 

Svar: En tändspole drar närmare 2 ampere och det orkar inte ett litet 9-voltsbatteri ge. Troligtvis så går musten ur batteriet efter andra försöket och behöver hämta sig en stund. Detta test (man lägger ström direkt på kondensatorn med öppna brytare för att kolla funktionen hos tändsystemet – ett” snabbtest”) kräver att man använder ett 6-volts blybatteri på några amperetimmar eller en batteriladdare som ger 6 volt och några ampere.

Prova igen med ett kraftigare batteri och sätt inte tillbaka 9-voltsbatteriet i brandvarnaren – det kan vara rejält urdraget efter dessa test. Detta är bara ett snabbtest som kan visa om exempelvis magneterna tappat kraften eller att abriss (fältbrytningsavståndet) står fel. Vill du kolla hela tändsystemet måste tändspolen köras i en testapparat och dessutom värmas (till 70 grader) innan den provas. Kondensatorn bör läcktestas, även den varmt tillstånd. Här kan du använda 9-voltsbatteriet och ladda kondensatorn med. Efter uppladdning ska strömmen finnas kvar efter några minuters väntan. Om man kortsluter kondensatorn ska det uppstå en liten gnista.

Jim Lundberg

Rulla till toppen