Tändningstest på Autoped

Tändningstest på Autoped

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har gjort kollen av tändsystemet enligt sidan 31 i Stora Tvåtaktsboken på en Husqvarna Novolette 1954. Använde ett 9-voltsbatteri från brandvarnare. Vid de två första duttarna mot kondensatoranslutningen fick jag gnista från stiftet, inte om jag fortsatte duttandet.

Om jag väntade några sekunder kunde samma sak inträffa men aldrig mer än två gnisthopp vid varje nytt försök. Boschstift W7AC, inte nytt.

Tyckte att gnistan vid stiftet inte var imponerande. Kan Du med dessa indikationer tipsa om något som bör göras?

Vänliga hälsningar

 

Arne

 

Svar: En tändspole drar närmare 2 ampere och det orkar inte ett litet 9-voltsbatteri ge. Troligtvis så går musten ur batteriet efter andra försöket och behöver hämta sig en stund. Detta test (man lägger ström direkt på kondensatorn med öppna brytare för att kolla funktionen hos tändsystemet – ett" snabbtest") kräver att man använder ett 6-volts blybatteri på några amperetimmar eller en batteriladdare som ger 6 volt och några ampere.

Prova igen med ett kraftigare batteri och sätt inte tillbaka 9-voltsbatteriet i brandvarnaren – det kan vara rejält urdraget efter dessa test. Detta är bara ett snabbtest som kan visa om exempelvis magneterna tappat kraften eller att abriss (fältbrytningsavståndet) står fel. Vill du kolla hela tändsystemet måste tändspolen köras i en testapparat och dessutom värmas (till 70 grader) innan den provas. Kondensatorn bör läcktestas, även den varmt tillstånd. Här kan du använda 9-voltsbatteriet och ladda kondensatorn med. Efter uppladdning ska strömmen finnas kvar efter några minuters väntan. Om man kortsluter kondensatorn ska det uppstå en liten gnista.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842