Monark Monarped med Pilotmotor som inte varvar ur

Fråga: Hej Jim, jag undrar om du vet vad min Monark Monarped med Pilot FM 504 tvåväxlad har för fel när jag inte får upp varven på den. Den startar bra men när jag försöker varva tar det en evighet innan den får upp någon fart, sen när jag sätter i ettans växel måste jag slira på kopplingen för att den överhuvudtaget ska orka iväg. Mopeden är totalrenoverad förra vintern. Jag har kollat förgasaren typ 100 gånger, putsat ur den och testat med olika munstycken. Kollat topplocket, bytt packningar och täppt igen pysventilen ifall den skulle läcka, men inget hjälper. Har du något tips som kunde hjälpa så jag äntligen skulle få köra min moped. Har väntat sen maj 2012 då jag påbörjade projektet.

Anders

 

Svar: När en motor är orkeslös finns det flera tänkbara orsaker. Kolla avgassystemet. Ett igensotat rör eller ljuddämpare ger en svag motor. Dålig kompression är en annan orsak. Om nu topplocket och pysen är täta kan man testa kompressionen med en kompressionsprovare. Skruva fast den i tändstiftshålet och trampa runt motorn hastigt några gånger. Om nu kolvringarna tätar som de ska bör trycket nå upp till cirka 4-5 kilo.

Ta en provtur och håll full gas några kilometer. Stäng av motorn i farten och rulla in till vägkanten. Skruva ur tändstiftet. Om tändstiftet är ljusbrunt är bränsleblandningen okej. Är det vitt får motorn för mager blandning (eller sen tändning), är stiftet svart får den för fet blandning. Kolla cylinderfotspackningen så att den sitter åt rätt håll och att urtagen i packningen för överströmningskanalerna verkligen finns där – hemmagjorda packningar kan se lite lustiga ut ibland.

Om motorn misständer i samband med att den varvas upp kan det bero på att brytarnas fiberbussning kärvar på sin axel eller att brytarfjädern har tappat spänsten. I bägge fallen kommer brytarna att agera som en varvtalsregulator och motsätta sig höga varvtal.

Tekniska data för Pilot FM 504

Förtändning:                     3,2-3,5 mm

Brytaravstånd:                  0,3-0,4 mm

Huvudmunstycke:            47 (Pallas F8/9)

Spridarmunstycke:           6308 (Pallas F8/9)

Jim Lundberg

Rulla till toppen