Rätt avgassystem till ILO FP 50

Fråga: Hej Jim jag har nu bytt vevstakslager i min ILO FP 50-motor. Jag fick kontakt med en gammal mopedreperatör av den gamla stammen. Han pressade isär vevaxeln såsom du har beskrivit, bytte rullarna som var något slitna, men tappen på vevaxeln och vevstaken var felfria. Han monterade ihop vevaxeln och riktade upp den och lyckades faktisk komma under en hundradel i skevhet på vevhalvorna. Vilken skillnad – motorn går mycket lättare och jämnare och toppfarten ökade faktiskt med tre km/t (mätt med en välkalibrerad cykeldator) .

Nu kommer vi till mitt problem. Jag har gett mig f-n på att få Monark Monarpeden att göra 50 GPS km/t, men har bara lyckats att få upp den i 46,4 km/t. Det jag har gjort är att hona cylindern (den var bra ifrån början) montera en ny Puchkolv som kapades två mm i nederkant samt att jag gjorde en lucka på 5 mm mittför insuget. Jag har planat topplocket 1,5 mm, gjort ett nytt insug och monterat en 15 mm Bingförgasare och lyckats ställa in den precis så att den inte fyrtaktar. Tändningen har en extra ljusspole som driver en extern tändspole nya brytare och ny kondensator. Nu till Avgassystemet som jag inte blir klok på. Den högsta toppfarten får jag helt utan avgassystem eller med ett rakt rör som är 20cm långt efter kröken.

Alla försök med någon form av ljuddämpare, även så kallad absorptionsdämpare med hål rakt igenom, sänker toppfarten samt att den bli klenare. Nu har jag slut på idéer och behöver din hjälp hur jag skall göra en ljuddämpare som ger dom där sista kilometrarna. Jag har hittat några sidor på internet där man kan ange olika värde för att konstruera en avgaspipa men det var durationer hit och durationer dit, något som var för avancerat för mig och som jag inte riktigt förstod. Så jag tänkte jag vänder mig till experten Jim, han brukar ha lösningen på det mesta.

Jan Andersson

 

Svar: Avgassystemets utformning är väldigt viktigt på en tvåtaktsmotor. När det gäller mopedtrimning vill vi på Classic Motor inte uppmana till lagbrott vilket alla former av mopedtrimning faktiskt är. Undantaget är om mopeden framförs på en inhägnad bana i exempelvis tävlingssammanhang. Dessutom är jag inte så insatt i trimning att jag kan ge alla handfasta svar. Tänk också på att en Monark Monarped av din modell endast har en cykelbroms bak samt en liten bromstrumma av plåt fram. Jag har en likadan Monarped och bromsträckan är nog så lång med en otrimmad motor.

Monark Monarped med ILO FP 50-motor hade första året (1953) en ljuddämpare med runt tvärsnitt. Året efter kom en ny typ av ljuddämpare med ovalt tvärsnitt (överst i bild). Denna ljuddämpare ger mer effekt på låga varv och kanske något högre toppfart än den runda varianten.

Jim Lundberg

Rulla till toppen