Slirande lameller på tvåväxlad Sachs

Fråga: Tjena! Bytte lameller och kopplingsfjädrar på min 2-växlade Sachs, men lamellerna slirar. Har jag gjort nått fel? Vad kan vara felet?

Johan

 

Svar: Det förekommer att en del nytillverkade lameller från låglöneländer slirar. Men först och främst ska det vara rätt oljemängd i motorn. Sachsmotorn ska ha 2 deciliter transmissionsolja med viskositeten SAE 80. Det förekommer felaktiga uppgifter att man ska hälla i olja tills den når upp till underkant i hålet där luckan sitter i transkåpan, vilket är fel. Då blir det för mycket olja. Om du har haft i för mycket olja kan det fortsätta att slira ett tag efter att överskottsoljan tappats ur. En ”quick-fix” är då att ta bort transkåpan, hålla in kopplingshandtaget och samtidigt hälla någon deciliter lacknafta över kopplingen. Då rinner naftan in mellan lamellerna och sköljer bort oljan.

På de första Sachsmotorerna hade kopplingen endast sex fjädrar, men de flesta ska ha nio fjädrar. Det händer att man springer på motorer där de tre extra plåtkopparna och dess fjädrar saknas och då sitter det bara sex fjädrar i kopplingen vilket kan orsaka slir. Ibland får man rugga upp ytan på lamellerna med fint slippapper för att de ska greppa. Samma sak kan behöva göras på stållamellerna. En annan grej – har du spel i kopplingen? Det måste vara cirka 2 millimeters spel i kopplingsvajern. Dessutom ska det vara 8-10 millimeters frigång i kopplingsarmen. Haka av vajern från armen och testa detta. Spelet justerar man med skruven i kopplingens centrum.

Jim Lundberg

Slirande lameller på tvåväxlad Sachs
Det måste finnas spel i kopplingsmekanismen om man vill undvika slirande koppling och onödigt slitage. Det ska vara 2 mm spel på vajern (C) och 8-10 mm på kopplingsarmen (A). Justering av spelet görs med skruven (D).
Rulla till toppen