Slirande lameller på tvåväxlad Sachs

Slirande lameller på tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Tjena! Bytte lameller och kopplingsfjädrar på min 2-växlade Sachs, men lamellerna slirar. Har jag gjort nått fel? Vad kan vara felet?

Johan

 

Svar: Det förekommer att en del nytillverkade lameller från låglöneländer slirar. Men först och främst ska det vara rätt oljemängd i motorn. Sachsmotorn ska ha 2 deciliter transmissionsolja med viskositeten SAE 80. Det förekommer felaktiga uppgifter att man ska hälla i olja tills den når upp till underkant i hålet där luckan sitter i transkåpan, vilket är fel. Då blir det för mycket olja. Om du har haft i för mycket olja kan det fortsätta att slira ett tag efter att överskottsoljan tappats ur. En "quick-fix" är då att ta bort transkåpan, hålla in kopplingshandtaget och samtidigt hälla någon deciliter lacknafta över kopplingen. Då rinner naftan in mellan lamellerna och sköljer bort oljan.

På de första Sachsmotorerna hade kopplingen endast sex fjädrar, men de flesta ska ha nio fjädrar. Det händer att man springer på motorer där de tre extra plåtkopparna och dess fjädrar saknas och då sitter det bara sex fjädrar i kopplingen vilket kan orsaka slir. Ibland får man rugga upp ytan på lamellerna med fint slippapper för att de ska greppa. Samma sak kan behöva göras på stållamellerna. En annan grej – har du spel i kopplingen? Det måste vara cirka 2 millimeters spel i kopplingsvajern. Dessutom ska det vara 8-10 millimeters frigång i kopplingsarmen. Haka av vajern från armen och testa detta. Spelet justerar man med skruven i kopplingens centrum.

Jim Lundberg

Det måste finnas spel i kopplingsmekanismen om man vill undvika slirande koppling och onödigt slitage. Det ska vara 2 mm spel på vajern (C) och 8-10 mm på kopplingsarmen (A). Justering av spelet görs med skruven (D).

On
Off

15 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206