Victoria EM 50 där tvåans växel hoppar ur

Fråga: Tjenare! Jag har en Fram-King med Victoria EM50-motor. Problemet är att 2:ans växel väldigt lätt hoppar ur. Har du några tips på vad det kan vara?

Isak Sandén Aronson

 

Svar: Nu vet jag inte vilken typ av motor du har. På de tvåväxlade motorerna med handväxel ska det vara två växelvajrar – en som drar i ettan och en som drar i tvåan. När dessa handtag med två vajrar går sönder (efter en kullkörning) brukar de ersättas med ett handtag med endast en vajer som då enbart drar i ettan. Man brukar då sätta en returfjäder på växelarmen som ersättning för den ”andra” vajern. Om fjädern är för klen kommer tvåans växel att hoppa ur. Har mopeden bägge vajrarna kvar ska växlarna justeras på följande vis: Lägg i friläget och rulla mopeden fram och tillbaka (eller snurra på bakhjulet). Vrid växelhandtaget mot 1:ans växel tills det hörs att växeln är på gång att hoppa i. Kolla samtidigt hur nära 1:ans växel är på handtaget. Gör om detta, men vrid nu handtaget mot 2:ans växel tills det hörs att växeln är på gång att hoppa i. Om vajrarna är rätt justerade ska markören på handtaget stå lika nära 2:an som den gjorde mot 1:an. När det är två vajrar måste de dessutom vara fria från slack vilket justeras med respektive vajerspännare. Dra lika mycket på bägge spännarna så ändras inte växellägena.

Är det en treväxlad motor med fotväxel kan det vara växelmekanismen ovanpå motorn som behöver tillsyn. Här kan man inte justera så mycket. Kulleden går att justera, men den reglerar bara växelpedalens läge nere vid foten. Däremot finns det en hårnålsfjäder (F – skymtar på bilden) som styr växelklinkans rörelser. Denna fjäder kan justeras försiktigt med en tång så att växlarna verkligen går i helt. Det som håller växeln i läge på Victoriamotorn är kulan ”B”. Om den är sliten eller dess fjäder är klen kan växeln hoppa ur. I tidigare frågan Växeljustering på Zweirad Union visas hur växeljusteringen på fotväxeln går till. Felet kan också bero på att det är slitet inne i växellådan (oavsett motortyp) Och då måste motorn delas för att felet ska åtgärdas.

Jim Lundberg

Rulla till toppen