Commando V8 i Barracuda

Fråga: Jag har en Plymouth Barracuda 1965 som är svensksåld med 273 cui V8, 2-portförgasare och 904 automat + dragkrok. Byggdes/monterades dessa Barracudor av Saab-ANA i Nyköping eller importerades de färdigbyggda? Vilken extrautrustning kunde man få till dessa bilar? Kunde man köpa Plymouth Barracuda Formula S med Commando V8?

Mvh Peter

Svar: Om jag har fattat rätt så importerades Barracudorna färdiga och det som gjordes i Nyköping var möjligen anpassning för den svenska marknaden, exempelvis montering av stänkskydd.

Den extrautrustning som fanns att köpa var bland annat en 273 cui V8 ”Husky” på 180 hk eller en 273 cui V8 ”Commando” på 235 hk som ersättning för originalets raka sexa på 225 cui och 145 hk. Automatlåda med golvväljare, radioapparater, navkapslar, tonad vindruta (tonad bakruta var standard), stoppning till instrumentpanelen, rullbälten fram, vindrutespolare, torkarmotor med flera hastigheter, diffbroms, avbländbar backspegel, ytterbackspegel som var justerbar inifrån, luftkonditionering, backljus, defroster till bakrutan, skivbromsar fram, olika typer av rattar. Till detta kommer olika typer av däck, färg på kaross och inredning samt en uppsjö av ”dealers options”, det vill säga tillbehör som man kunde köpa till hos bilförsäljaren.

Man kunde även köpa till olika utrustningspaket. I ”Rallye Pack” ingick bland annat styvare fjädrar och stötdämpare och krängningshämmare. I ”Formula S” ingick ”Rallye Pack” samt bredare 14″ fälgar, bredare radialdäck, tuffare navkapslar, varvräknare samt en Commando V8.

Så svaret på din sista fråga blir alltså att en Commando V8 var standard om man köpte till utrustningspaketet ”Formula S”.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen