Topplockspackning av koppar och aluminium

Topplockspackning av solid koppar till tvåcylindrig fyrtaktsmotor

Topplockspackning av koppar och aluminium

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Var med och såg hur man vid en renovering ersatte toppackningen till två stycken tvåtaktare med en glödgad och avkyld kopparplåt samt en aluminiumplåt som fått samma behandling. Är det vanligt och något som fungerat? Om det funkar – hur tjock bör plåten vara?

Bo Almström

 

Svar: En topplockspackning är hårt utsatt för både höga tryck och höga temperaturer och måste därför vara tålig och mekaniskt stark. Uppbyggnaden av packningen kan se ut på olika sätt. En del består av grafit/asbest och är då armerade med ståltrådsnät. Andra, så kallade "sandwichpackningar", består av två tunna plåtar med exempelvis asbest mellan sig. Dessa uppbyggda packningstyper kan täta relativt stora ojämnheter och skevheter hos tätningsytorna.

Den andra typen av topplockspackning är de av helmetall – exempelvis koppar eller aluminium vilka är relativt mjuka (och formbara) metaller. Då är det bara en tunn plåt på ca 0,5-1,0 mm som man mjukglödgar innan monteringen. Dessa packningar kan oftast återanvändas efter ytterligare mjukglödgning. Helmetallpackningar sitter original i många motorer. Nackdelen med dessa packningar är att de inte är så följsamma som en uppbyggd packning och helmetallspackningen kräver extremt släta och raka tätningsytor för att kunna täta. Packningstypen kräver också styva konstruktioner som inte flexar vid drift eller åtdragning om det ska hålla tätt.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort springer en hare?

10 kommentarer

Michael B: Så harig kan den inte vara eftersom den vågar springa framför mopeden.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842