Topplockspackning av koppar och aluminium

Fråga: Hej Jim! Var med och såg hur man vid en renovering ersatte toppackningen till två stycken tvåtaktare med en glödgad och avkyld kopparplåt samt en aluminiumplåt som fått samma behandling. Är det vanligt och något som fungerat? Om det funkar – hur tjock bör plåten vara?

Bo Almström

 

Svar: En topplockspackning är hårt utsatt för både höga tryck och höga temperaturer och måste därför vara tålig och mekaniskt stark. Uppbyggnaden av packningen kan se ut på olika sätt. En del består av grafit/asbest och är då armerade med ståltrådsnät. Andra, så kallade ”sandwichpackningar”, består av två tunna plåtar med exempelvis asbest mellan sig. Dessa uppbyggda packningstyper kan täta relativt stora ojämnheter och skevheter hos tätningsytorna.

Den andra typen av topplockspackning är de av helmetall – exempelvis koppar eller aluminium vilka är relativt mjuka (och formbara) metaller. Då är det bara en tunn plåt på ca 0,5-1,0 mm som man mjukglödgar innan monteringen. Dessa packningar kan oftast återanvändas efter ytterligare mjukglödgning. Helmetallpackningar sitter original i många motorer. Nackdelen med dessa packningar är att de inte är så följsamma som en uppbyggd packning och helmetallspackningen kräver extremt släta och raka tätningsytor för att kunna täta. Packningstypen kräver också styva konstruktioner som inte flexar vid drift eller åtdragning om det ska hålla tätt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen