Törs man använda billiga kullager i motorn?

Fråga: Hej Jim. När är det nödvändigt att använda kullager av klass C3 i JB 128/150cc motorer? (C3 = lagerglapp större än normalt (0,003-0,018mm) Och duger ”Biltema” varianten kvalitetsmässigt? Är det någon som har vågat att prova?

Zlim

 

Svar: Kullager finns i olika klasser där C0 (C-noll) är ett lager med ett standardspel. Lager med beteckningen C3 har ett något större spel och används vid höga varvtal och/eller då det kan förekomma stora temperaturskillnader mellan axel och lagerhus. Av den anledningen brukar många motortillverkare montera C3-lager till vevaxeln.

Tvåtaktsmotorer från 1950-talet har varken höga varvtal eller effekter och när det gäller just JB så har jag sett flera motorer som haft standardlager (C0) till vevaxeln. Jag har själv monterat C0-lager i någon motor utan problem. En grej med JB-motorerna är att de har fyra ramlager – två på varje sida om vevaxeln. En vevaxel med så många lager sitter i ett ”järngrepp” och måste därför vara extremt bra uppriktad om det inte ska spänna. Om axeln slår det minsta så kommer vevtappen att ligga i spänn och kan brista av utmattning. Dessutom kommer ramlagren att belastas hårt. Ett C3-lager ger lite mer utrymme för en skev vevaxel – men bara lite. Försök att rikta JB-axlar så att de slår mindre än 0,03-0,02 mm. Detta gäller de flesta vevaxlar som sitter med tre eller fler ramlager.

När det gäller kvalitén på lager så får man väga in hur fordonet ska användas. Hade det vara 1955 idag och din motorcykel ska göra vad den är tänkt att göra – alltså ta dig till och från arbetet i ur och skur, året om – då hade jag bestämt avrått från att stoppa i lågprislager. Ska den bara användas som ett hobbyfordon kan lågprislager ge en fullt tillräcklig livslängd (i tid – inte i mil). Fast nog tycker jag att den lilla merkostnaden som ett kvalitetslager innebär  kan vara befogad för att slippa riva motorn i förtid. Jag monterade en gång ett par ryska lågprislager i en moped. De glappade upp på en sommar. Radialspelet blev så stort att motorn började misstända då svänghjulet tog i spolarna och brytaravståndet for hit och dit. Motorn var original med en hästkraft.

Jim Lundberg

Rulla till toppen