Kan man använda kork i en torr koppling?

Fråga: Går det att använda kork till torrkoppling, så som det är på speedway cyklar? Zündapp remdrift har också torr, med flera. Har ej provat.

Göran A, Vånga

 

Svar: En ”våt” koppling innebär inte automatiskt att hela kopplingen ligger nersänkt i ett oljebad. Det är snarare så att våta kopplingar börjar slira om lamellerna ligger för djupt i oljan. En våt koppling är snarare en koppling som fungerar i en miljö där det finns olja. I vissa äldre motorer är det fett i transmissionen och där brukar lamellerna vara mer eller mindre torra eftersom fettet inte kryper som olja och det slungas dessutom bort av centrifugalkraften. En ”torr” koppling däremot kan vara känslig för olja. Kopplingar av den typ som sitter i bilar kan var väldigt känsliga för olja.

Kork är ett material som användes förr i kopplingarna på mopeder och motorcyklar. Oftast hittar man korklameller i våta kopplingar, men korken fungerar även i torra kopplingar. Hur hög effekt en viss koppling klarar vill jag inte ge mig på då det beror på förhållandet hästkrafter och ytan på korklamellen. Jag har testat med kork i torra kopplingar på effektsvaga motorer (cirka 5 hästkrafter) och det har fungerat bra, men man bör nog ge korken en tunn hinna med olja vid monteringen. I annat fall kan den ta skada och dessutom ger den ifrån sig märkliga skrik precis innan den greppar fullt.

Däremot måste transmissionen få smörjning, oavsett om det är kedja eller kugghjul. Vanlig klisterolja fungerar bra och då kan man samtidigt spruta en skvätt på lamellerna när man ändå är i smörjartagen. Vissa engelska motorcyklar har transmissionskåpor av plåt som är nästan omöjliga att få täta. Där kan man också klara sig genom att spruta in klisterolja på kedja och koppling genom inspektionshålet med jämna mellanrum. (Har gjort så på min Royal Enfield med korklameller sedan 1987)

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen