Husqvarna Roulette där motorn går tungt

Fråga: Hej! Jag håller på och renoverar min Husqvarna Roulette lyx 3-växlad äggmotor med slidmatning. Jag har haft ihop motorn en gång redan men tyckte att den gick onödigt tungt? Så nu har jag rivit isär den igen, men mätte den här gången glappen i den först.

I vevpartiet så glappade det 5/10 axiellt och 15/100 radiellt, det jag funderar på är om man bara ska shimsa in vevpartiet på motsatt sida om sliden för att inte påverka den? Och det radiella glappet antar jag är rätt stort? Kanske det gör att det kan läcka olja in i vevhuset? Tycker att det kommer väldigt mycket olja från avgassystemet svart och kletigt. Kör inte på så många procent olja i tanken.

 Sen glappade det 105/100 axiellt på trampsystemet som går genom växellådan, ska även den shimsas in?

Mvh Per

 

Svar: Testa med att dra ihop blockhalvorna igen med alla delar i den och med blockpackningen på plats. Prova sedan att dra runt en axel i taget (utan transmissionsremmen) så du verkligen hittar rätt axel som går trögt. En slidmatad motor går inte helt lätt om man vrider runt vevaxeln med bara fingrarna efter som slidskivan på vevaxeln trycks mot vevhusväggen av spiralfjädrar. Vid högre varvtal kilas slidskivan ut från vevshuväggen av den oljefilm som bildas och då går det givetvis lättare. Sedan är begreppet ”tungt” lite hur man tolkar det från person till person. Jag tror inte att det spelar någon roll vilken sida av vevaxeln du placerar shimsen då det endast handlar om några tiondelars förskjutning.

Du nämner ”5/10” som axialspel för vevaxeln. Vet inte om det blivit fel eller om det ska vara fem tiondelar du menar. Eller om det saknas en nolla och det ska vara 5/100 mm – alltså fem hundradelar? Hur som helst – 5/10 mm (en halv millimeter) är lite för stort spel och 5/100 mm är lite för tajt. Jag har inte några fabriksuppgifter om rekommenderade spel, men jag tycker nog att 1/10 mm är mer lämpligt i en motor med enradiga spårkullager som denna motor har. Radialspelet på 15/100 mm låter mycket om det är ett nytt lager. I din motor ska det vara två 6202 lager (15x35x11 mm) med C3-spel vilket innebär att lagret har ett radialspel på 11-25µm vilket är 0,011- 0,025 mm, eller cirka en till två hundradels millimeter i radialspel på ren svenska. Standardlager (C0) har 3-18 µm i radialspel och klasserna överlappar som synes varandra. En packbox klarar nog 15/100 mm i radialspel, men så stort spel kan det inte vara med ett nytt lager.

Om det kommer svart olja ur avgasröret kan det bero på att det läcker mellan vevhushalvorna (blockpackningen) så att växellådsolja sugs in i vevhuset eller att gnistan är så svag så att oförbränd bensin/olja åker ut i avgasröret. Även så kallade racingoljor kan orsaka detta kladd då de har en hög kolningstemperatur och kräver en hårt trimmad motor med hög förbränningstemperatur för att förbrännas ordentligt.

”105/100” är då en dryg millimeter som pedalaxeln glappar vilket är lite mycket. Om det gör något på just din motor kan jag inte svara på, men generellt brukar man lägga axialspelet på cirka 2/10 mm på axlarna i en växellåda.

Jim Lundberg

Rulla till toppen