Kopplingsproblem på Puch

Fråga: Hej! Jag har en Puch Velux X-30 från 1966 det är en tvåväxlad hand, som jag har två motorproblem på, och det första som jag har funderat på är att kopplingen kärvar (ibland) Har ”centrum-skruven” nå´t med det att göra? Eller någon fjäder eller nåt? Och sen har jag ett till problem och det är att när motorn står på låg tomgång så ”baktänder” den och går åt andra hållet åt andra hållet! Hur? Finns det någon guide på nätet som visar hur man ska byta koppling om det skulle behövas? Kan inget om puchmotorer!

Tack på för hand

 

 

Svar: Puchmotorerna har en lite ”bakvänd” koppling då man drar isär kopplingen istället för att trycka isär den. På motorns högra sida sitter en stor plugg i linje med vevaxeln. Innanför denna sitter den så kallade dragbulten som kopplingsarmen ovanpå motorn drar i vid frikoppling. Denna bult går att justera så att geometrin mellan den och kopplingsarmen blir den rätta. Är det fel här kan det gå trögt att frikoppla.

Det finns säkert någon beskrivning på nätet, men hur bra de är vet jag inte. Kolla med Puchverkstan. I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för Puch V3-motorn som bör ha samma koppling och justeringsförfarande som din motor. Där visas hur man river och sätter ihop 21 motorer varav en är Puchmotorn. Där finns även beskrivet hur man justerar tändningen på en tvåtaktare vilket leder till din andra fråga, nämligen att motorn vill gå baklänges. Förmodligen står tändningen för sent på din motor – alltså att kolven har hunnit upp för långt i cylindern när gnistan kommer.

Tändningsuppgifterna för Puch mopedmotorer varierar rätt mycket, men på din motor bör det vara en förtändning på 1,5-2,5 mm, vilket är måttet på hur långt kolven har kvar till övre dödläget när brytarkontakterna öppnar. Men man börjar alltid med att ställa brytaravståndet, alltså hur mycket de öppnar som mest. Detta ska vara 0,35-0,45 på din motor och justeras med hjälp av bladmått. Först därefter justeras tändningen genom att man lossar tändplattans tre skruvar och vrider plattan i någon riktning. Vrider man plattan åt samma håll som svänghjulet roterar så blir tändningen senare (dit ska du nog inte), och vrider man plattan mot rotationsriktningen blir tändningen tidigare. Man kan testa sig fram till rätt förtändning. Om motorn vill gå baklänges är tändningen sen vilket även ger en högre motortemperatur och en tröttare motor. Är tändningen för tidig brukar man få bakslag när man kickar. Där emellan ligger den ideala förtändningen. Det kan även finnas markeringar på svänghjulet där ”OT” är övre dödläge och ”VZ” är tändläget. På blocket finns det då en annan markering (streck) som dessa ska stå mitt för.

Jim Lundberg

Kopplingsproblem på Puch
Demontering av Kopplingen på Puch
Kopplingsproblem på Puch
Tändningsinställning med markering på svänghjulet som referens.
Rulla till toppen