Är en grå NV Autoped unik?
Publicerad 2014-02-06 20:07
Fråga: Hej! Jag har en NV 5 med ett instansat nr 53 på baknavet. Mopeden är alltså från år 1953. Min moped är lackerad i en grå och benvit färg och "vackert" patinerad. Nu undrar jag i vilka andra kulörer än röd/vit och svart/vit NV 5 var lackerad i. Under vilka år kom de olika färgerna. Är det unikt med en grå/vit NV5?
Mvh
Staffan Eronn
Svar: Att det står "53" på baknavet bevisar egentligen bara att navet är tillverkat det året men det är ändå en ganska säker uppgift. Om din Autoped är från 1953 så ska den ha 26-tums hjul och en motor med enbart i- och urkoppling av motorn med en liten spak bakom cylindern. Mig veterligt så var det ganska få Autopeder som var grå och vita i kulören. Man ser inte många av dessa grå ute på stan. Vet inte om det fanns grå Autopeder 1954 och 1955. Bäst är att du kollar med Nymans Vänner för säkra uppgifter och vilka lackkombinationer som kan ha förekommit.
Jim lundberg

Artikelförfattarens grå Autoped. Rätt sadel och framlampa är numera införskaffade, men motorkåpor i rätt grå kulör (och årsmodell) saknas fortfarande (februari 2014) Originalmotorn med nummer 5923 saknas också - någon som sett den?
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Tillverkningsnumret på min grå/vit Autoped 5 är 33966400. Den första"trean" i numret är otydligt instansat lite på "sned". Jag har en annan NV 5 från 1955. Den är röd/vit och har en 40 cc motor.
Min röd/vit NV har tillverkningsnumret 3475877.
Min grå/vit NV har fått en 40cc motor monterad.
Motorkåpan är i original. Jag har kvar originalmotorn på 31cc i demonterat skick. Drivkransen på den motorn var helt utsliten, så någon tidigare ägare har gjort detta motorbyte.Mvh Staffan Eronn
-
#2
Hej Staffan! Jag har själv en grå Autoped från 1953. Ramnumret på den är 3397605 - alltså något yngre än din.
40-kubiksmotorn kom 1954 i samband med remdriften och den hade även vanlig frikoppling.
Jag lägger ut en bild på min "gråing" här ovan. På bilden har den fel sadel och framlampa. Dessutom är det omlackerade kåpor i fel grå kulör.
-
#3
Hej!
Jag hjälpte en kompis med en Autoped, den är röd vit har 24" hjul kedjedtift och teleskåpgaffel och 40 cc moyorn med riktg koppling. Alltså före Crescent troligtvis en 1954.
Så 40 cc motor allternativet finns även med kedjedrift.
MVH
Bengt
-
#4
Hej Bengt. Anledningen till att Nymans tog fram en 40-kubiksmotor var att 31-kubikaren hade för lågt vridmoment för att dra runt en kilrem som ju går trögare än en rullkedja. Den tappade kraften helt enkelt. Men det är mycket möjligt att man även hade 40-kubikaren ihop med kedjedrift.
-
#5
Hej igen!
Min frus röd/vit NV 5 1955 nr 3475877 har en 40cc motor med kedjedrift. Jag hade före jul en NV 5 med kedjedrift. Tyvärr brann den inne i en förrödande brand hos en bekant, som lovat att montera en 40cc motor på min NV. Över 100 mopedmotorer och ett stort antal renoveringsobjekt förstördes tyvärr i denna brand. Därför var det extra roligt att jag hittade min grå/vita NV 5 på Blocket efter jul.
Mvh
Staffan Eronn
-
#6
Hej Staffan! Roligt att du också fick tag på en "gråing". Tråkigt med branden - den lämnar ju sällan något kvar,
-
#7
Hej igen!
Jag tog kontakt med Nymans Vänner angående färgsättningen på min grå/vita NV 5. Jag fick då veta att på hösten 1953 fick ca 100 st NV 5 den grå/vita färgsättningen av de ca 15000 st NV som tillverkades under det första året. Svart/vita och blå/vita NV kom också att tillverkas, men då var hjuldiametrn 24"*2. Vad roligt att äga en riktig raritet!
Mvh
Staffan Eronn
-
#8
Ha-ha, ska vi starta världens minsta klubb?
-
#9
I Södervad vid Fjärdhundra, såg jag 1953 en svart Autoped. Jag har ju också en Autoped, från 1953. Alla orginalskruvar och dom tunna brickorna sitter kvar. Höger kjolskydd saknas. Jag körde med den för 3 år sedan och frös om ändan, på gummisadeln. Moppen såldes av Falks cyckelafär i Västerås 1953 och kom tillbaka i inbyte 1963, knappt körd. Sedan stod den i affären och därefter hemma hos Falk, där jag köpte den för ca 6 år sedan. Den har aldrig stått utomhus. På min finns inte hålet för oljepluggen som på bilden,i kåpan. Ljusspolen driver endast framljuset 6V 3W. Bakljus har tillkommit senare. Elsignalhorn går inte på den lilla generatorn.
Ja varför inte en Autopedklubb.
Dessutom har jag en Monark från 1953. Även den från Falk. Den har också Falk varit ägare av sedan 1963 Jag har dessutom sista moppen han böt in En Compact
Det var från Falk dina 2 kedjskydd kom Jim
-
#10
Hej Conrad - nu trillade polletten ner! De var väl av dig jag köpte dem på Mellsta? Tänkte på dem häromdagen faktiskt.
Jo, kåpan på min gråing är från en 54 och hålet (som ska ha en gummiplugg) är till för oljepåfyllning på den "modernare" motorn med koppling om jag minns rätt.
Jag tänkte mig en Autopedklubb för enbart gråa Autopeder - då kan man ha klubbmöten i en telefonkiosk!
-
#11
Någon som har motor kåpor och en förgasare till min nv5 1954-1955
-
#12
Har Precis i dagarna fått tag i en NV Autoped 1953 i den "skitgråa" och gräddvita färgkombon. otroligt vacker patina,100 % original. Stått undanställd i varm källare sedan 70-talet. Så endast däcken behöver bytas, döm till min förvåning att ägaren hade 2 nya däck, i ljusgrå färg och samma däckmönster som på originaldäcken. Följer även med en låda med nya delar, mest smått pickel, men ändock.
-
#13
Har idag på marknaden i Torsby köpt mig en gråing autoped-53 för en billig penning. motorn går runt men ger ej gnista, kanske Rösebäcken kan starta den? De grå plåtarna runt motorn sitter där de ska. Fö. fick Rösebäcken bra fart på min Victoria påhäng.
-
#14
Hej Nils! Lycka till med din "Gråing"!
Tillverkningsnumret på min grå/vit Autoped 5 är 33966400. Den första"trean" i numret är otydligt instansat lite på "sned". Jag har en annan NV 5 från 1955. Den är röd/vit och har en 40 cc motor.
Min röd/vit NV har tillverkningsnumret 3475877.
Min grå/vit NV har fått en 40cc motor monterad.
Motorkåpan är i original. Jag har kvar originalmotorn på 31cc i demonterat skick. Drivkransen på den motorn var helt utsliten, så någon tidigare ägare har gjort detta motorbyte.Mvh Staffan Eronn
Hej Staffan! Jag har själv en grå Autoped från 1953. Ramnumret på den är 3397605 - alltså något yngre än din.
40-kubiksmotorn kom 1954 i samband med remdriften och den hade även vanlig frikoppling.
Jag lägger ut en bild på min "gråing" här ovan. På bilden har den fel sadel och framlampa. Dessutom är det omlackerade kåpor i fel grå kulör.
Hej!
Jag hjälpte en kompis med en Autoped, den är röd vit har 24" hjul kedjedtift och teleskåpgaffel och 40 cc moyorn med riktg koppling. Alltså före Crescent troligtvis en 1954.
Så 40 cc motor allternativet finns även med kedjedrift.
MVH
Bengt
Hej Bengt. Anledningen till att Nymans tog fram en 40-kubiksmotor var att 31-kubikaren hade för lågt vridmoment för att dra runt en kilrem som ju går trögare än en rullkedja. Den tappade kraften helt enkelt. Men det är mycket möjligt att man även hade 40-kubikaren ihop med kedjedrift.
Hej igen!
Min frus röd/vit NV 5 1955 nr 3475877 har en 40cc motor med kedjedrift. Jag hade före jul en NV 5 med kedjedrift. Tyvärr brann den inne i en förrödande brand hos en bekant, som lovat att montera en 40cc motor på min NV. Över 100 mopedmotorer och ett stort antal renoveringsobjekt förstördes tyvärr i denna brand. Därför var det extra roligt att jag hittade min grå/vita NV 5 på Blocket efter jul.
Mvh
Staffan Eronn
Hej Staffan! Roligt att du också fick tag på en "gråing". Tråkigt med branden - den lämnar ju sällan något kvar,
Hej igen!
Jag tog kontakt med Nymans Vänner angående färgsättningen på min grå/vita NV 5. Jag fick då veta att på hösten 1953 fick ca 100 st NV 5 den grå/vita färgsättningen av de ca 15000 st NV som tillverkades under det första året. Svart/vita och blå/vita NV kom också att tillverkas, men då var hjuldiametrn 24"*2. Vad roligt att äga en riktig raritet!
Mvh
Staffan Eronn
Ha-ha, ska vi starta världens minsta klubb?
I Södervad vid Fjärdhundra, såg jag 1953 en svart Autoped. Jag har ju också en Autoped, från 1953. Alla orginalskruvar och dom tunna brickorna sitter kvar. Höger kjolskydd saknas. Jag körde med den för 3 år sedan och frös om ändan, på gummisadeln. Moppen såldes av Falks cyckelafär i Västerås 1953 och kom tillbaka i inbyte 1963, knappt körd. Sedan stod den i affären och därefter hemma hos Falk, där jag köpte den för ca 6 år sedan. Den har aldrig stått utomhus. På min finns inte hålet för oljepluggen som på bilden,i kåpan. Ljusspolen driver endast framljuset 6V 3W. Bakljus har tillkommit senare. Elsignalhorn går inte på den lilla generatorn.
Ja varför inte en Autopedklubb.
Dessutom har jag en Monark från 1953. Även den från Falk. Den har också Falk varit ägare av sedan 1963 Jag har dessutom sista moppen han böt in En Compact
Det var från Falk dina 2 kedjskydd kom Jim
Hej Conrad - nu trillade polletten ner! De var väl av dig jag köpte dem på Mellsta? Tänkte på dem häromdagen faktiskt.
Jo, kåpan på min gråing är från en 54 och hålet (som ska ha en gummiplugg) är till för oljepåfyllning på den "modernare" motorn med koppling om jag minns rätt.
Jag tänkte mig en Autopedklubb för enbart gråa Autopeder - då kan man ha klubbmöten i en telefonkiosk!
Någon som har motor kåpor och en förgasare till min nv5 1954-1955
Har Precis i dagarna fått tag i en NV Autoped 1953 i den "skitgråa" och gräddvita färgkombon. otroligt vacker patina,100 % original. Stått undanställd i varm källare sedan 70-talet. Så endast däcken behöver bytas, döm till min förvåning att ägaren hade 2 nya däck, i ljusgrå färg och samma däckmönster som på originaldäcken. Följer även med en låda med nya delar, mest smått pickel, men ändock.
Har idag på marknaden i Torsby köpt mig en gråing autoped-53 för en billig penning. motorn går runt men ger ej gnista, kanske Rösebäcken kan starta den? De grå plåtarna runt motorn sitter där de ska. Fö. fick Rösebäcken bra fart på min Victoria påhäng.
Hej Nils! Lycka till med din "Gråing"!