Trött och svag Sachs 98-kubikare

Fråga: Hej Jim jag har nu fått igång min NV/Tiger lättviktare 1938 med 98cc Sachsmotor. Jag har justerat tändning som har utanpåliggande tändspole, brytare och förgasare som har ställbart munstycke och den startar lätt och går bra men är fruktansvärt slö. Det är så illa att den nästan går fortare på ettan än tvåan.

Det verkar som att den är väldigt högt växlad vet du hur många kuggar det skall vara fram och bak? Jag har tagit ett kompprov och det visade 4 kg i kompressionstryck – är detta normalt? Jag har även funderat på om den är otät i vevhuset kan man kolla detta på något vis utan att riva motorn. Jag är tacksam för alla tips som kan göra att jag får lite bättre fart i denna gamla maskin.

Jan Andersson

 

Svar: Sachsmotorn på 98 kubik som sitter i NV:s lättviktare kan ha 11, 12 eller 13 tänder enligt reservdelslistan. Bakdrevet ska ha 28 tänder. Någon dramatisk skillnad mellan 11 och 13 tänder bör det inte bli även om bakdrevet bara har 28 tänder. Det låter mer som att något är fel. Kompressionstrycket på 4 kilo låter normalt på en sådan här motor – möjligtvis lite i underkant.

Förkrigsmotorer som denna har sällan riktiga packboxar (gummiläpp med fjäder) utan grafitimpregnerade asbestringar eller liknande vid vevaxelns ramlagertappar. Dessa är inte helt täta och av den anledningen sitter det en filtring runt vevaxeln innanför tändplattan vars uppgift är att ta hand om bensin och olja innan dessa når tändsystemet. Man kan montera moderna (och täta) packboxar med måtten 17x30x6 mm i Sachs 98:an.

Du kan göra ett enkelt läcktest på följande vis: Ta bort förgasaren och svänghjulskåpan. Anslut en slang till insuget och ställ kolven i övre dödläge. Blås nu i slangen och lyssna vid svänghjulet om det pyser. Samma sak gäller på transmissionssidan, men då måste även denna kåpa tas bort.

Kolla även tändstiftets färg. Vitt stift tyder på sen tändning och/eller för mager blandning. Om du öppnar ditt ställbara munstycke ska motorn svara med att fyrtakta. Brytaravståndet på din motor ska vara 0,4 mm (ställ detta först) och förtändningen 3,5-4,0 mm. Igensotat avgassystem och avgasport kan också ge en svag motor. Detta kan ge symtomen att den är lättstartad, men när man gasar på räcker inte avgasflödet till.

Kolla även tidigare frågan Slö Sachs 98 cc

Jim Lundberg

Rulla till toppen