Zündapp som inte varvar ur

Fråga: Min Zündapp från 1961 får inga riktiga varv på motorn, den fyrtaktar och varvar inte ur riktigt. Den är helt otrimmad. Tändningen är rätt, ny förgasare hjälpte inte. Försökte att ta ur insatsen i ljuddämparen, ingen effekt. Det enda jag bytt är kondensatorn eftersom mopeden gick klanderfritt i höstas. Har tagit kompressionstest på den idag, låg strax under 6 kg, hällde i lite motorolja i tändstiftshålet då gick den upp strax över 6. Hörde sen att det finns olika tjocklekar på cylinderpackningen, och att jag eventuellt har för tjock packning?

Ronny

 

Svar: Fyrtaktning brukar vanligtvis bero på förgasaren. Antingen flödar den eller så har den för stora munstycken. Om du bytt förgasare utan att det blev någon förbättring borde förgasaren kunna uteslutas. Återstår då luftfiltret. Om detta är igensatt så fungerar det som en choke vilket resulterar i fyrtaktning. 6 kilo i kompressionstryck är normalt och inte särskilt högt. Nu nämner cylinderpackningen – nu vet jag inte om det är topplockspackningen eller cylinderfotspackningen du menar, men med en packning kan man bara ändra höjden några tiondelar hit och dit vilket knappast märks – oavsett vilken packning det handlar om.

Om felet dök upp efter kondensatorbytet så kan det vara en undermålig kondensator som du fått tag på. Tyvärr så är marknaden översvämmad med mopedreservdelar från låglöneländer som håller usel kvalitet. En av dessa saker är just kondensatorer som kan vara trasiga redan i butikshyllan. En dålig gnista kan leda till att bränslet inte förbränns ordentligt. Starta motorn och titta in i svänghjulet. Om kondensatorn gör sitt jobb ska man endast kunna se svaga gnistor vid brytarna. Ta ett fungerande tändstift och klipp bort sidoelektroden. Nu har du ett gnistgap på cirka 5 mm vilket ett friskt tändsystem ska klara. Håll detta stift mot jord och kicka så ser du om gnistan orkar hoppa över gapet i stiftet.

Stopp i avgasröret brukar också ge en svag motor som inte vill varva ur. Ibland kan det lossna stora sotflagor som plötsligt täpper till avgassystemet. Vissa ljuddämpare har inte bara en insats utan det kan finnas mellanväggar med hål där kan det bli stopp. Ta bort ljuddämparen och håll den mot en lampa så ser du om det är fri passage igenom den. Kolla också att det inte är vevaxelns packbox på transmissionssidan som gått sönder. Då suger motorn i sig växellådsolja vilket kan se ut som om man kör med full choke. Dessutom tappar man även vevhuskompression vilket ger en kraftlös motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen