Hur stänger man av en JB 150?

Fråga: På tändplattan på min JB 150 sitter förutom tändspolen även två ljusspolar (som är sammankopplade) och en liten spole, som jag förmodar är till parkeringsljuset (var inte inkopplad när jag började renoveringen). Kablarna till Ljusspolarna går via en isolerad förskruvning genom motorblocket. Kabeln till den lilla ljusspolen går genom ett litet hål.

Men jag behöver även kunna stanna motorn på ett snyggt sätt. Det vanligaste är väl att jorda brytaren/kondensatorn? Men hur får jag ut en kabel från tändplattan till ”dödarknappen” på styret? Det finns inte fler hål i motorblocket. Tyvärr har jag ingen motor att titta på så jag vet inte hur det skall se ut. Jag förmodar att du har sett en del olika JB motorer och kanske vet hur ”Dödaren” är kopplad. Hur stannar man annars motorn? Hälsningar Håkan Leijon

 

Svar: Jag vet inte vad som står i instruktionsboken till just din motorcykel, men om man tittar i Nymans instruktionsbok för NV-JB (JB 128-motor) står det följande:

”Motorn stannas genom att man har en växel ilagd, gasen avstängd och försiktigt släpper upp kopplingen.”

Detta gäller förmodligen din motorcykel också om det inte finns något hål för en kabel som mycket riktigt ska gå från kondensatorn/brytarna upp till dödarknappen på styret. På bilden ser man hur den lilla tråden från laddningsspolen kommer ur ett hål som är fodrat med en liten bakelit/fiberhylsa. Laddningsspolen används för att ladda upp ett batteri vars uppgift i sin tur är att driva tutan och eventuellt parkeringsljus.

Om du inte använder laddningsspolen kan du ta bort dennes kabel och dra en dödarkabel genom detta hål istället. En annan variant är att pressa ur bakelithysan ur sitt hål så att två kablar kan passera genom detta hål. Kan du sedan få på en krympslang över dessa kablar som skydd mot nötning i hålet är det ju ändå bättre. Alternativ tre är att borra ett eget hål för dödarkabeln.

Jim Lundberg

Rulla till toppen