Hur byter man styrlås på mopeden?

Hur byter man styrlås på mopeden?

Publicerad

Fråga: Hej, jag har ett par Husqvarna mopeder som jag tänkte byta styrlås på. Men hur tar jag bort, drar ut det gamla utan att ha nyckeln kvar. Jag har fått bort den lilla skruven, men låset sitter fast.

MVH Stig

 

Svar: De flesta styrlås som exempelvis tyska Neiman fungerar så att de har en liten radiell tapp i låscylindern som fälls in när man vrider om nyckeln för att låsa/låsa upp. I ramens hål för låscylindern är det två tvärgående spår som denna tapp går in i när man låser låset för att ta ur nyckeln. Det yttre spåret är läge "upplåst" och det inre spåret är läge "låst" då låscylinderns härdade ände sticker in i ett hål i styrstolpen och förhindrar att man kan vrida på styret.

När man låser upp styrlåset är alltså låscylindern ändå fast i sitt hål eftersom tappen nu ligger i det yttre spåret i ramens hål. Det normala sättet att ta ur låscylindern är att slå ur drivniten som håller det svängbara locket och sedan stoppa in en passande nyckel och vrida om – då är det bara att dra ur hela låscylindern. Ditt problem är ju att du saknar nyckeln. Även om jag visste hur man dyrkar upp ett sådant lås så kan jag inte gärna berätta det här.

Jag tror att du måste borra ur låscylindern vilket är lite pyssligt, särskilt då de yttre stiften i cylindern kan vara härdade. En tänkbar variant kan vara att man tar hammare och dorn och knackar in hela låscylindern så att den lilla tappen bryts av – problemet kan sedan vara hur man ska kunna dra ut cylindern. Kanske att man borrar och gängar ett hål i den och gängar i en skruv som man drar i. Hos MC-Depån kan du se hur ett Neimanlås ser ut när det är demonterat.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206