Skoterett som dör efter någon minut

Fråga: Hej Jim. Jag har en Skoterett från 1964 som jag renoverat i motor mm. Motorn gick innan renovering varm och dog efter ca 10 min körning. Alla packningar och packboxar mm är bytta, ny kolv, tändspole och kondensator etc. Tyvärr använde jag mig av en trearmad avdragare som gjorde svänghjulet skevt så efter lite efterforskning fick jag tag i ett begagnat originalsvänghjul. (Nu har jag en passande avdragare – muttervariant)

Dock är motorn efter renovering mycket svårstartad och går som mest någon minut innan den självdör. Min tanke är nu att det kanske är det ”nya” svänghjulet som är för dåligt magnetiserat eftersom det legat i en lada i ca 30 år. Svänghjulet var lite rostigt men tvättade och putsade av det. Är detta en trolig orsak till mitt problem och bör jag försöka remagnetisera alternativt köpa nytt svänghjul? Tacksam för svar

Mvh

Hampus

 

Svar: Om en motor stannar efter en stund kan det bero på att tändspolen och/eller kondensatorn är på väg att ge upp. Ett annat klassiskt fel är att ventilationshålet i tanklocket är tilltäppt och kommer det inte in luft i tanken i samma takt som det rinner ut bensin så blir det snart undertryck i tanken och motorn stannar. Efter en stund kan man oftast köra igen när det läckt in lite luft igen. Detta fel kan konstateras genom att man helt enkelt lossar lite på tanklocket och tar en provtur. Händer det inget då så är det locket som är boven.

Om det nu blev sämre efter renoveringen så att motorn nu bara går någon minut innan den dör så tror jag att du ska byta kondensatorn. Idag är marknaden översvämmad med nytillverkade mopeddelar från låglöneländer och av alla dessa brukar just kondensatorer vara de sämsta. Ibland är kondensatorerna trasiga redan när man köper dem. En handlare berättade för mig att de får testa alla kondensatorer som kommit hem innan de går till försäljning och det var ett stort antal som åkte rätt ner i soptunnan vid testerna.

Magneterna i svänghjul från den här tiden brukar inte tappa särskilt mycket magnetism då de ofta har Alnicomagneter (Aluminium-Nickel-Cobolt). Det är värre med svänghjul från tiden innan andra världskriget där magneterna ofta var av härdat stål vilket relativt lätt tappar magnetismen. Alnicomagneter kan i vissa fall tappa magnetismen, men då krävs det att man kört en längre tid med en kortsluten ljusspole vilket är skadligt för magneterna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen