Monark 1214 som måste startas fyra gånger

Fråga: Hej. Jag har lite frågor om min moppe. Har en Monark 1214 från 1964 .

1: När man startar den dör den efter 1-2 sekunder om man startar den igen gör den samma sak efter man gjort denna procedur tre-fyra gånger startar den och går. Vad beror detta på?

2: När det är fuktigt ute ryker den mycket. Det är inget som stör mig men när det är torrt och varmt ryker den mindre. Nu undrar jag om det finns något sätt och ”ställa upp ” förgasare och tändning så det ryker mera Detta vill jag på grund av att jag vill kunna lägga lite rök när man lägger en rivstart 🙂

Emil

 

Svar: På fråga 1 låter det som att den inte suger i sig bensin som den ska. Kanske en felaktig flottör som stänger för tidigt så att flottörhusnivån blir för låg. En rejäl chockning brukar dock kompensera för detta.

På fråga 2 är det så att en motor som startas när det är fuktigt och kallt ute ryker ”mer” än vanligt. Det beror på att vattenångan som alltid bildas vid förbränningen syns bättre när motorns avgassystem är kallt och ångan kyls ner. Tittar du på en nystartad bil en vinterdag så ryker den förfärligt mycket. Väntar man en liten stund så kommer det bara osynlig ”varmluft” ur avgasröret. Om du vill att det ska ryka lite extra kan du flöda eller choka. Har du ställbart munstycke kan du öppna det något kvartsvarv. I samtliga fall kommer dock motorn att gå dåligt så det blir inga imponerande starter på det sättet. En variant är att spruta in diesel i kröken så nära cylindern som möjligt. Så gör stridsvagnar när de lägger rökridåer.

Jim Lundberg

Rulla till toppen