Hur fungerar en ursprungskontroll?

Fråga: Ursprungskontroll, Typbesiktning/registreringsbesiktning. Är det samma sak eller? Och vem gör vad?  Kan man göra ursprungskontroll på ett icke färdigrenoverat fordon? Objektet är en Nordstjernan 98 kubikare 1938 års modell. Efter att ha kollat in ärendet ”Hur registrerar man ett gammalt fordon?” så fixade jag blanketter att fylla i från Transportstyrelsen. Skrev tydligt kvitto med uppgifter om ramnummer, motornummer, gammalt registreringsnummer med länsbokstav Txxxx, köpesumma, datum och plats. Fixade gamla vidimerade registreringshandlingar från landsarkivet. Skickade sedan in allt detta till Transportstyrelsen. Sedan kom svaret att nu är fordonet godkänt för ursprungskontroll. Jag funderade lite på svaret. Känner att det finns stora luckor här! Är det inte just precis detta jag har gjort? Jag trodde i min enfald att det var en ursprungskontroll jag precis slutfört! Är det samma sak som intypning/registreringsbesiktning? Måste cykeln vara helt färdig? Till Vem eller vart vänder jag mig nu? Är det nu man skall kontakta MHRF?

Fixade papper från MHRF Teknisk identifikation och kortfattad historik över ett äldre fordon… Jobb kvar att göra före registreringsbesiktning. • Fixa ett fungerande tidstypiskt framlyse 6 V max 6 W. • Fixa plastkula till växelspaken. • Fixa gummituta. • Försäkra, men på vilket registreringsnummer? Då jag ännu ej kan veta detta. Hur fortsätter jag nu?

MVH Bengt Göransson

 

Svar: Du ska lämna så många uppgifter du kan till myndigheterna om ditt fordon som sedan utför ursprungskontrollen vilket bland annat kan innefatta kontroll om fordonet är sålt i Sverige, att det inte förekommer i något brottsregister, att chassienumret inte är upptaget med mera.

Sedan kan kanslisvenskan vara lite svårtydd. Senast jag ansökte om en ursprungskontroll gjorde jag precis som du har gjort. I svaret från Transportstyrelsen står det så här: (se ovan) ”Transportstyrelsen beviljar din ansökan om ursprungskontroll” vilket låter en aning luddigt, men det betyder att de är nöjda och att jag nu kan registreringsbesikta mitt fordon vilket står i samma brev, några rader längre ner. Nu vet jag inte exakt vad du fått för besked från Transportstyrelsen, men det är dem du ska kontakta om du inte förstår något i deras korrespondens (0771-503 503).

Ursprungskontroll är inte heller samma sak som en registreringsbesiktning. På den senare ska du ju visa upp ditt fordon fysiskt för en besiktningsstation. MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet) kan hjälpa till med ursprungskontrollen om det gäller gamla/ovanliga fordon där Transportstyrelsen inte kan få fram tekniska uppgifter. Om så skett i ditt fall får du även här kolla med Transportstyrelsen om MHRF ska gå in med hjälp.

Om cykeln måste vara färdig? Inte för en ursprungskontroll – det handlar ju om den juridiska biten. När du sedan registreringsbesiktigar måste fordonet däremot vara i trafiksäkert skick med allt vad det innebär. En trafikförsäkring kan utfärdas på chassienumret eftersom man sällan har något registreringsnummer när man åker till en registreringsbesiktning. MHRF kan ordna detta åt dig bara du är medlem hos dem, eller i någon av deras underklubbar sedan minst 12 månader.

Kolla därför med Transportstyrelsen, MHRF och till sist, en lämplig bilprovningsstation så får du svar på dina frågor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen