Ska det vara flytande kolvbult i mopeder?

Fråga: Hej Jim! Jag har en fråga angående kolvar, främst till Novolette. men frågan gäller generellt. Vad är din uppfattning om så kallad flytande kolvbult, vilket utförande i dag tycks vara det enda som förekommer på nya kolvar. En kolvbult ska ju ha nästan 0-spel i vevstakens bussning när man brotschar en ny sådan. I en nyköpt kolv kan man ju nästan kasta in kolvbulten i kolven om man är lite träffsäker, och då kommer givetvis lagringsrörelsen att ske i kolven i stället för i bussningen. Är det dålig kvalitet på kolvarna eller är utförandet helt okej?

Göran Nilsson

 

Svar: En flytande kolvbult är en konstruktion där kolvbulten även har ett visst spel i kolven. På detta vis sprids slitaget ut på flera ytor och vevstakens bussning slipper då att ta allt slitage. Men en flytande kolvbult ”flyter” egentligen bara när kolven håller driftstemperatur då kolvens aluminium utvidgat sig. I kallt tillstånd bör även en flytande bult gå med lite styvare passning i kolven för att inte bli alltför glapp när kolven värmts upp.

Jag kan ställa mig lite tveksam till att en kolvbult ramlar ur en ny (och rumstempererad) kolv av sin egen tyngd vilket tyder på ett positivt spel (hålet är större än bulten). Normalt brukar man behöva värma kolven för att bulten ska glida lätt ur sitt hål. Men om inte bussningen är för tajt ska nog bulten rotera lite även i bussningen. En kolvbult är hårt belastad och dessutom byter den riktning två gånger per varv vilket i sin tur kräver väldigt små spel (ofta någon hundradel) om den ska gå tyst.

Anledningen till att bultarna går så lätt i modernare kolvar kan bero på att det handlar om produkter från låglöneländer där toleranserna inte hålls så snäva som de borde. I så fall kan jag tänka mig att man hellre gör hålet lite för stort (så att kunden får i kolvbulten i hålet) än att det blir för litet så att bulten inte går in i sitt hål. Men jag tror inte att det märks på en effektsvag moped att spelet är en aning för stort – givetvis inom vissa gränser.

Jim Lundberg

Rulla till toppen