Slirande koppling på Monark Monarped

Fråga: Hej. Jag har en Monark Monarped från 1953 med en ILO enpetare som slirar på kopplingen. Värst är det vid starter då man kan trampa långt utan att motorn snurrar mer än något enstaka varv. När den väl gått igång så fungerar den, men vid branta uppförsbackar kan den börja slira igen. Är lamellerna slut?

Lasse

 

Svar: ILO-motorn i Monark Monarped från 1953 och 1954 heter ILO FP 50 och har en lite speciell koppling. Den består av 11 stycken stållameller som smörjs av oljan i bensinen. Kopplingshus och vevhus är alltså sammanbyggda. Dessa lameller har en väldigt lång livslängd och det som slits är inte friktionsytorna utan möjligtvis centrumhålen. Kopplingsslir på dessa motorer är relativt vanligt och beror för det mesta på att det är för mycket olja mellan lamellerna. Om man kör för länge med choken eller om förgasaren flödar så får kopplingen för mycket smörjning och börjar slira. Men kolla först att det finns ett litet spel i kopplingsvajern.

På motorns vänstra sida, under kedjedrevet, sitter en avtappningsplugg där det är tänkt att man ska kunna tappa ur den oljeblandade bensinen om det samlats för mycket i motorn. I praktiken kommer det sällan någonting ur detta hål när man lossar pluggen, men problemet är ändå lätt åtgärdat. Man lutar mopeden till höger och häller in 0,5-1 dl lacknafta i hålet och skruvar tillbaka pluggen. Sedan leder man mopeden några meter med indragen koppling. Då tvättar lacknaftan bort oljan mellan lamellerna. Lossa sedan pluggen och häll ut all vätska. Nu kommer mopeden att lukta fotogenlampa någon kilometer, men kopplingssliret kommer att vara borta. På 1954 års Monarpeder hade man monterat en pysventil för att underlätta starterna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen