Hur kör man in en motor?

Fråga: Hej. Jag har renoverat en Husqvarnamotor 120 cc enligt din bok ”Stora Tvåtaktsboken” (mycket bra bok!) Har bytt lager, kolvringar, kolvbult, honat cylinder mm. Jag kör på 4% oljeblandning. Måste jag byta munstycke från 60 till 65 ? Skall oljeblandningen ökas från 4 % till 5 %? Under hur lång tid skall inkörningen vara? Något annat som man skall tänka på?

Lars-Göran Vinsmo

 

Svar: Inkörning av motorer är ingen raketforskning, även om sådana åsikter ofta dyker upp. Det viktigaste är att ta det lugnt de första 30-50 milen. Därefter kan man öka farten successivt tills man kört 100-200 mil – sedan brukar man kunna släppa tyglarna helt. Inkörningens längd beror lite på hur tajt kolvspel man har och liknande saker. Det man ska undvika är så kallad ”gubbkörning” där man belastar motorn hårt på låga varv. Låt hellre motorn varva lite mer så att den inte får jobba så hårt. Variera gärna farten lite grann. Husqvarna rekommenderar storleken 65 på huvudmunstycket vid inkörning, men har man inte ett sådant kan du köra in den ändå. Man kan höja trottelnålen ett hack om man vill så får motorn fetare blandning på mellanvarv vilket också är där man ofta ligger vid inkörning.

Någon extra procent oljeinblandning kan också vara snällt mot de råa ytor som gnider mot varandra i en renoverad motor. Ha inte i för mycket olja bara. Tvåtaktsoljan är ju en del av bränslet och ju mer olja man har i desto mindre bensin innehåller bränslet vilket kan leda till ökad motortemperatur på grund av att motorn går lite för magert. Bränslet blandas ju med luften i förgasaren och mindre andel bensin ger en magrare blandning även om den ersätts med oljan. Man brukar kompensera detta med att gå upp i munstyckstorlek.

Framförallt ska man vara lyhörd när man kör in. Märker man att farten minskar och/eller att det hörs ett svagt ”kvittrande” ljud från motorn är en nypning nära förestående. Stanna i så fall direkt och vänta en stund innan motorn startas. Händer detta är motorn inte ”mogen” ännu och man får då ta det ännu lite lugnare några mil tills man vågar gasa på lite igen. Kolla oljan i växellådan regelbundet under inkörningen så att den är ren och genomskinlig. Blir den silverfärgad är något definitivt fel.

Jim Lundberg

Rulla till toppen