Glittrig olja i Puch Dakota

Fråga: Hej. jag har nyligen renoverat min puch V3-motor som sitter i min Puch Dakota. jag uppgraderade till en 4-växlad låda. Bytte samtliga packboxar. Satte i nya lameller och bytte dragbulten till kopplingen. Jag fick sedan ihop det hela igen utan några större problem tack vare dom gedigna instruktionerna i STORA TVÅTAKTSBOKEN. Dubbelkollade att lagerrullar med mera kom rätt. Har sedan fyllt på växellådsolja av rätt sort och mängd varefter jag kört försiktigt i ca 4 timmar sammanlagt. Motorn har gått som en dröm. Växellådan fungerar perfekt och kopplingen likaså.

Men häromdagen tappade jag ur lite av växellådsoljan för att se om allt var som det skulle. Då fick jag se att det var en hel del små glittrande metall partiklar som flyter omkring i oljan vissa knappt synliga för blotta ögat. Oljan i övrigt var som den skulle. Nu undrar då jag om detta glitter kan vara ett tecken på att något inte är som det ska. Frågade en person jag känner som har skruvat med oräkneliga mopedmotorer och andra tvåtaktare. Han sa att det förmodligen inte var något farligt bara lite normalt inkörnings slitage. Så länge allt fungerar och inga konstiga ljud hörs kan jag lugnt köra vidare. Kan jag lita på min vän? Eller måste jag nu åter klyva hela motorn nu när det är vår och allt! Och i så fall vad kan vara ett troligt fel som ger sådant symtom med glitter i oljan?

MVH

Elias Strömberg, Ekjsö

 

Svar: Roligt att Stora Tvåtaktsboken har kommit till nytta. Tanken med boken är att den ska vara en hjälpreda i verkstaden – särskilt när man kört fast. Puch växellådor har medbringare med tappar som förs in i motsvarande hål vid växling – samma som exempelvis tvåväxlade sachsmotorer. Det är nästan ofrånkomligt att det inte ska bildas slitpartiklar när dessa tappar under full rotation ska tvingas in i sina hål. Alla växellådor ger ifrån sig metallpartiklar som en konsekvens av att delar med olika varvtal ska haka tag i varandra. Sedan finns det ju gränser för hur mycket ”glitter” det får vara i oljan – den får ju absolut inte se ut som silverfärg.

Är det dessutom nya delar som du monterat i växellådan blir avnötningen desto större i början då nya ytor ska nötas in mot varandra. Är du bara säker på att alla axlar går lätt i motorn tror jag att du kan lita på din kompis och lugnt köra vidare. Men byt olja lite oftare under själva inkörningen och ha koll på att partiklarna inte ökar i antal eller storlek. Även om metallpartiklarna uppstått på normalt vis kan de hitta in i ett kullager och låsa upp en eller flera kulor som då kommer att släpas runt i lagret och få facetter (små plana ytor). Det kan även gå så att hela lagret låser sig och börja rotera i blocket eller på axeln med slitage som följd. Magnetpluggar är ett bra medel mot dessa åkommor.

Jim Lundberg

 

Glittrig olja i Puch Dakota
Nicke Lilltroll? Nä, men en magnetplugg som uppenbarligen hållit rent i växellådan.
Rulla till toppen