Snöskoter med dålig gnista

Fråga: Hej. Har köpt en gammal snöskoter, tvåcylindrig, med 1st tändspole. Då den är trögstartad har jag kikat en del efter felkällan. Tror att det har något med tändningen att göra på grund av att det gnistrar väldigt lite när jag testar mina nya stift mot topplocket. Skotern har inget batteri. Jag tänkte om man kan montera in ett litet batteri för att hjälpa upp gnistan, eller skall man byta tändspolen, eller något annat?

Ps. Tack för tidigare tips på oljenivåer m.m. till min Svecia 250, snabbt och kunnigt!

Niklas Hammarbäck

 

Svar: Jag har inte så bra koll på snöskotrar, men börja med att justera brytaravståndet. Detta styr något som heter fältbrytningsavstånd, eller abriss och det är detta som styr hur stark eller svag gnistan ska bli. Ett normalt brytaravstånd ligger på 0,3-0,5 mm. Om gnistan blir bättre vid justering, men att brytaravståndet hamnar utanför dessa mått kan brytarna vara slitna och bör bytas.

Sedan kan ju både kondensator och tändspole vara dåliga. Kondensatorn är billigast och enklast att byta. Här kan man ta nästan vilken kondensator som helst – exempelvis från en bil. Om den inte passar inne i tändsystemet kan den placeras utanför detta och så drar man bara in kondensatorns kabel till tändsystemet.

Om det är en svänghjulsmagnet på din snöskoter så går det inte att ”hjälpa” den typen av tändsystem med ett batteri. Man kan däremot bygga om det till batteritändning, men då bör man ordna någon form av laddning av batteriet – eller inte köra så långt. På schemat ser man hur ett enkelt batteritändsystem ser ut. Om du har en enda tändspole och två cylindrar har spolen förmodligen uttag för två tändkablar. Inkopplingen på spolens primärsida är troligtvis samma som på schemat.

Jim Lundberg

Rulla till toppen