Hur ska brickan vändas i DKW 125cc?

Fråga: Gäller DKW 125 från 1951. Först vill jag tacka för dina snabba och tydliga svar på tidigare frågor från mig. På vevaxelns kopplingssida sitter det en stjärnformad bricka mellan låsringen och packboxen. Min bricka är böjd ute i spetsarna. Hur ska den monteras, ska de böjda ändarna peka mot låsringen, eller mot packboxen? Eller är det så att den är skadad och egentligen ska vara helt plan? Mvh Arne

 

Svar: På bilden ovan ser man ordningen på DKW-motorns lager, brickor och packbox på drivsidan. Låsringen, som sitter i blocket (saknas på bilden), hamnar då mellan det inre lagret och den stjärnformade brickan. Om vi börjar inifrån vevskivan så ska först lagret träs på och vevaxeln stoppas in i sin blockhalva så att det inre lagret stöder mot låsringen inne i blocket. Resten av delarna monteras utifrån. Därefter kommer den stjärnformade brickan som då stoppas in i sitt hål från blockets utsida. Den ska ha böjda fingrar och jag har för mig att det ger sig vilket håll som är bäst om man testar med att vända denna bricka åt bägge håll. Det kan vara så att det inte spelar någon roll.

Uffe T – har du bättre koll på detta med hur ”stjärnan” ska vändas?

Jim Lundberg

Hur ska brickan vändas i DKW 125cc?
Stjärnbrickan i närbild. Spelar det någon roll hur den vänds?
Rulla till toppen