Vem skulle vinna dragracing av JB 150 och Husqvarna 120 cc?
2 kommentarer
Jim Lundberg: Absolut!
Ljuddämpare till 1953 & 1954 års Autoped. Längden på slutröret skiljde sig åt på dessa årsmodeller.
Fråga: Hej! Finns det bilder som visar skillnaden mellan de olika typerna av avgasrör och ljuddämpare på NV Autoped? Skiljer sig dessa också mellan 31 cc motorn och den på 40 cc?
Mvh
Staffan Eronn
Svar: Den första NV Autopeden som kom 1953 hade en liten cylindrisk ljuddämpare med ett kort slutrör. 1954 års Autoped hade samma ljuddämpare, men med ett betydligt längre slutrör. 1955 bytte mopeden namn till Crescent Autoped och fick då en ljuddämpare av "padd-modell" som placerades under motorn. Avgaskröken går då rakt ner istället för att runda det främre ramröret som den gjorde på modellerna innan. Om det skiljer på ljuddämpare mellan 31- och 40-kubikarna vet jag faktiskt inte. Tyvärr så är alla mina reklambilder på Autopeden tagna så att ljuddämparen inte syns.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Ingen skillnad på 31 och 40cc motor.