Hur fungerar en motorcykelmotor?

Bild 1: Första takten är insugningstakten. Kolven (K) rör sig nedåt och insugningsventilen har öppnat. Brännbar gasblandning sugs in i cylindern.

Hur fungerar en motorcykelmotor?

Publicerad

Fråga: Hej jag håller på med en skoluppgift om tekniska system. Jag undrar om du skulle kunna förklara för mig hur en motor fungerar eller kanske något annat tekniskt system i en motorcykel?

Elsa

 

Svar: Om vi börjar med vad en förbränningsmotor egentligen är så är det en apparat som kan omvandla kemiskt bunden energi (som finns i bensin, diesel, gas) till mekanisk energi. Detta är då grundprincipen för en sådan motor. Man matar motorn med ett brännbart bränsle och då kan den driva exempelvis en motorcykel.

Det finns olika förbränningsmotorer, men vi tar en som är vanlig – fyrtaktsmotorn. Att den kallas så beror på att den arbetar i fyra "takter" (eller fyra tillstånd) som vi ser på bilderna. Vi har en kolv (K) som sitter i ett "rör" som vi kallar cylinder. Kolven passar perfekt i röret och nästan ingenting kan smita mellan kolven och cylindern. På motorn finns något som kallas förgasare vilket är en grej som blandar bensinen (i detta fall) med luft till en gasformig blandning. För att denna blandning ska bli så explosiv som möjligt blandar man 1 del bensin med 14 delar luft. Motorn har även något som kallas ventiler. En ventil för insugning av bensin/luft och en utblåsningsventil för avgaserna som uppstår och som måste släppas ut. Dessa ventiler påminner om proppen man har i handfatet eller badkaret. Ventilerna i motorn öppnas av något som heter kamaxel.

Vi går igenom varje takt och börjar då med insugningstakten på den översta bilden (bild 1). Kolven sitter på en vevaxel och har är börjat röra sig nedåt i cylindern på grund av vevaxeln. Samtidigt har kamaxeln öppnat insugningsventilen och den bensinblandade luften från förgasaren sugs nu i i cylindern vartefter kolven dras ner. Denna takt kallas då för Insugningstakt.

 

 

Bild 2: Kompressionstakt.

Bild 2: Nu har vi fyllt cylindern med denna brännbara gas och insugningsventilen har stängts av kamaxeln. Vevaxeln fortsätter att snurra och nu börjar kolven att röra sig uppåt igen. Eftersom bägge ventilerna nu är stängda så kommer gasblandningen att pressas ihop – man säger att den komprimeras. Detta gör den mer explosiv. Kolven fortsätter ända upp till topp. Denna takt kallas då för Kompressionstakt.

 

 

Bild 3: Explosions- eller arbetstakt.

Bild 3. När kolven står högst upp är gasblandningen hoptryckt ordentligt. Högst upp på motorn sitter ett tändstift som kan ge en elektrisk gnista som antänder gasblandningen. Samma funktion kan man se i vissa cigarettändare där en gnista tänder gasen. När tändstiftet avger en gnista antänds gasblandningen i cylindern som mer eller mindre exploderar. När detta sker ökar trycket våldsamt i cylindern och kolven trycks ner i cylindern och tvingar vevaxeln att vrida sig. Det är från vevaxeln som man sedan tar ut kraften från motorn. Denna takt kallas då för Explosionstakt eller Arbetstakt.

 

 

Bild 4: Utblåsningstakt.

Bild 4: När kolven nått botten har den uträttat allt arbete som den uppbrända gasblandningen kunde ge. Vevaxeln har nu fått upp farten vilket leder till att kolven vänder och börjar stiga i cylindern. Nu är cylindern full av avgaser som måste ut och då öppnar kamaxeln avgasventilen (utblåsningsventilen) som släpper ut dessa avgaser. Kolven hjälper till att trycka ut avgaserna på sin väg uppåt. Denna takt kallas då för Utblåsningstakt eller Avgastakt.

Nu har motorn (vevaxeln) gått två varv och avverkat alla fyra takterna. Nästa sak som händer är att insugningstakten börjar på nytt och vi får en upprepning av det som beskrivits ovan. Detta händer hela tiden i en motorcykelmotor och det sker flera gånger i sekunden. Vevaxeln kopplas sedan till motorcykelns bakhjul via en växellåda och motorns kraft driver då bakhjulet så att motorcykeln rör sig.

I vissa motorcyklar och mopeder finns något som kallas tvåtaktsmotor. Den fungerar i princip likadant som fyrtaktsmotorn, men kör två takter i taget så att den tänder varje varv som vevaxeln roterar.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Besök på Matchboxfabriken 1965

2 kommentarer

rgustavsson: Jo den skulle vara till nytta vid många tillfällen

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017