Hur fungerar en CDI box?

Fråga: Hem Jim! Jag undrar kort och gott hur en CDI box fungerar samt vad den har för funktion! Tack på förhand! Glad påsk!

Kevin Sörensen

 

Svar: CDI boxen i ett fordon ersätter den gamla brytarkontakterna och kondensatorn. Brytarkontakterna är ju en mekanisk anordning och när dessa ofrånkomligen slits förändras tändningsinställning vilket gör att motorn gradvis går sämre. I värsta fall kan motorn till och med skadas om inställningen rubbas för mycket. Av den anledningen har man gått över till tändsystem som saknar rörliga delar.

Istället för brytarkontakter har man numera en liten magnetisk givare som på magnetiskt väg känner av tändläget nere vid vevaxeln. Det finns alltså inga rörliga delar som kan slitas. Denna givare kan inte anslutas direkt till en tändspole som man gör med de gamla brytarkontakterna. Därför har man en ”förstärkare” mellan givaren och tändspolen. Det är denna som kallas CDI box. ”C” står för capacitor (kondensator), ”D” för Discharge (urladdning) och ”I” för Ignition (tändning). Den magnetiska givaren saknar helt rörliga delar som kan slitas utan skickar istället en liten strömstöt i tändläget som CDI boxen känner av och i samma ögonblick kommer gnistan på tändstiftet.

Funktionen, lite förenklat, är följande: I CDI boxen sitter det en stor kondensator (capacitor) som laddas upp av motorns generator inför en tändning. Till kondensatorn är en så kallad tyristor ansluten. Tyristorn är en slags transistor som fungerar så att den inte leder ström förrän den triggas av en puls – då leder den ström precis som en påslagen strömbrytare. När motorn ska till att tända skickar givaren vid vevaxeln en puls till CDI:n som triggar tyristorn som i sin tur börjar leda ström och laddar ur kondensatorn genom tändspolen så att gnistan på tändstiftet uppstår. Spänningen till tändspolen ligger på flera hundra volt jämfört med tändsystem med brytarkontakter där spänningen ligger på 6-12 volt. Av den anledningen kan man inte använda en tändspole från ett CDI-system till ett brytarsystem och omvänt då tändspolarna är konstruerade för olika spänningar.

Fördelen med denna teknik är att man slipper rörliga delar och att man kan bygga in olika tändkurvor så att CDI boxen ställer om tändningen efter olika varvtal. Vissa CDI boxar är dessutom programmerbara så att tändkurvan kan ändras vilket används flitigt på tävlingsmotorer.

Jim Lundberg

Rulla till toppen