Cyclemaster påhängsmotor med glappande svänghjulsnav

Fråga: Hej! Jag håller på och fixa till en Cyclemaster och har märkt att svänghjulet, av märket Bosch, glappar där mittdelen möter övriga svänghjulet. Glappet är inte stort nog att mätas i hela millimeter och mopeden startar och går men ett litet glapp kan ju inte bli annat än ett större glapp.

Till frågan då kan man laga detta? Försökte tappert med kemisk metall men så enkelt var det inte. Löda kanske eller riskerar man att svänghjulet böjer sig då? Om någon av Classic Motors läsare har ett till salu är detta såklart också intressant. Numren på svänghjulet är MZ/UN1/110 och rotationsriktningen är moturs.

Tacksam för svar!

Pontus

 

Svar: Det ser ut som att svänghjulet är gjutet, av exempelvis aluminium, med ett ingjutet stålnav. Dessa metaller kan svårligen lödas eller svetsas samman. Jag skulle rekommendera ett så kallat spaltfyllnadslim till detta. Det är ett kapillärverkande lim som dras in i smala spalter för att därefter härda. Exempel på dessa är Loctite 601, Loctite 603 (oljetolerant – kan appliceras om det finns oljerester) och Loctite 638. Dessa limmer klarar uppåt 150 grader vilket det aldrig blir på en vevaxeltapp. Kolla med en försäljare vilket lim de rekommenderar i just ditt fall.

Försök att rengöra spalten så bra det går innan limning. Skölj med thinner och blås med tryckluft. Rör lite på navet under rengöringen så ”pumpas” mer smuts och olja ut.

Jim Lundberg

Cyclemaster påhängsmotor med glappande svänghjulsnav
Samma svänghjul från insidan.
Rulla till toppen