Varför är det ett hål i min Amalförgasare?

Amal 308. Här finns inget hål i förgasarhuset, eller blandningskammaren som det heter där trotteln löper. Trotteln som heter 054 har dock en intressant form.

Varför är det ett hål i min Amalförgasare?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har åtagit mig att hjälpa en arbetskamrat med att fixa till hans Svalan Svalette från 1953 som är i bedrövligt skick. Han köpte den för ett år sedan bara på grund av att den är lika gammal som han själv. Den hade felaktigt framhjul, ett damcykelstyre, el- & tändnings-problem, glappa hjulaxlar och rambrott. 

Trots att han inte vill kosta på mopeden något (begränsar möjligheterna lite) så har jag med enkla medel ordnat nästan allt nu. Men när jag gjorde rent förgasaren så upptäckte jag att det är ett hål i trottelhuset, det är ett hål som är taget så att det passar perfekt in i cutaway'en på trotteln vid full gas.

Eftersom det är första gången jag rör i en Amalförgasare så vet jag inte om det faktiskt ska vara så här på den här modellen, men det känns lite fel eftersom den vid full gas kommer att suga luft uppifrån trotteltornet istället för genom venturin. Vilket borde påverka flödet som ska dra bensin ur nålmunstycket, dessutom så blir ju den luften ofiltrerad.

Den är fetare bestyckad än originalet, ser ut som #35 eller #38 istället för #32 som det står i din bok. En extrafråga: Ska clipset på trottelnålen sitta i spår 2 uppifrån eller nedifrån på den här förgasaren?

Tack så mycket,

mvh

Robert Barkman. Fredriksberg. Dalarna.

 

Svar: Jag har aldrig sett denna typ av slits i en förgasare. Har du tittat närmare på den utifall den kan vara gjord i efterhand med exempelvis en liten rundfil? Som du säger så kommer ju förgasaren att dra in luft i blandningskammaren (utrymmet där trotteln löper) vilket bör minska undertrycket och ge en magrare blandning.

Funktionen då? Kan det vara en avstängningsanordning? Att man drar på fullt på gashandtaget varvid motorn stannar (?) på grund av minskat undertryck? Eller "trimning" av nyfiken vedbodtrimmare? Om man drar på så mycket gas att slitsen precis öppnat får man en magrare blandning vilket ger samma effekt som att vrida in ett ställbart munstycke – motorn varvar lite mer.

På frågan om spåret i trottelnålen brukar man mena uppifrån räknat. Alltså att det översta spåret (om nålen har spetsen nedåt) är nummer 1 och så vidare. Storleken på huvudmunstycket beror dels på vem som pillat i förgasaren tidigare, men storlek 32 är den uppgift jag har. Sedan beror det på hur stor borrning förgasaren har. En tabell för bestyckning av 308:an hittar du här, men den gäller tyvärr inte för den svenska marknaden.

Är det någon som vet vad slitsen i Roberts förgasare har för uppgift? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Roberts förgasare med slitsen. Här täcker trotteln slitsen.

Här är trotteln helt uppe och slitsen är vidöppen. Men vad har den för funktion?

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206