ILO Piano som går dåligt

Fråga: Hej. Jag har hittat en bingförgasare som är märkt 15,5mm . Jag har monterat den på en originalcylinder på min ILO-pianomotor, med insug på 12mm och 38mm kolv. Mopeden startar, och man kan köra den, men det går dåligt. På tomgång vill den varva som tusan, och när man kör är den ohyggligt seg. Men varvar endast ur och går hyggligt på plan mark. Annars går den väldigt segt och blurrigt.

Jag har försökt med att justera luftskruven, men med dåligt resultat. Den är precis likadan vad jag än gör… Jag har också justerat tomgångsskruven, men det är precis som om den hakar upp sig. För man måste pilla på den för att varvandet ska gå ned (det är som en arm man kan dra i).

Vad göra? Leta nya munstycken? Borra cylindern? Ändra på tändningen? Dra insugspluggen? En annan fråga, har du något bra tips på trimkrök/avgasrör till en ILO piano?

Claes

 

Svar: Det kan bero på att förgasaren är större än insuget. Detta kan ibland orsaka diverse problem då bränsleblandningen måste passera en trängre kanal (insuget i detta fall). Går motorn bra med en originalförgasare på 8 mm så är den större förgasaren orsaken till problemet. Om den inte går bättre med mindre förgasare kan det vara packboxarna till vevaxeln som läcker eller tjuvluft vid cylinderfot eller insug.

Luftskruven arbetar bara på de lägsta registren (tomgång och lite till) och har sällan någon inverkan över halv gas. Eftersom det är olagligt att framföra en trimmad moped på allmän väg vill vi på Classic Motor inte bidra med trimtips. Av samma anledning visar vi inte hur man tjuvkopplar bilar eller dyrkar upp styrlås.

Förtändningen på ILO Piano ska vara 2,4-2,6 mm och brytaravståndet 0,3-0,4 mm.

Jim Lundberg

Rulla till toppen