Kan man få högre effekt ur ljusspolarna på en Sachs eller ILO 98 cc?

Fråga: Hej Jim! Hade primärt två önskemål där ett är kvar att lösa. Få igång tändsystemet till en NV-8 årsmodell 1950, Med Sachs M50 motor det vill säga andra generationens 98 med vändspolning. Tändsystemet är ett Bosch LM/UT 1/142 17L1 i klartext 17 W 6V med moturs rotation. Tändinställning med avseende på Timing, Abriss samt märkningar på motorblock och svänghjul är inom specade krav. Trots att test i en testapparat för tändsystem visade att såväl kondensator som tändspole var ok funkar inte systemet på motorn. Den testapparat jag har lägger på pulser in till tändspolen som är avsevärt högre än 6 V så min fundering kring detta är:

Har du mätt upp pulserna på ledningen från brytare/kondensatorn. Hur stor spänning skall man förvänta sig?

Vet att man ibland kunde få stötar av ”dödarknappen” på moppen så visst är det klart mer än 6 volt i tändpulserna till tändspolen. (svarta kabeln på exempelvis Sachs moped). Nu går NV-8:n Det slutade med att jag monterade dit en annan likadan tändplatta, så svänghjulet är alltså ok. Kan man lita på en Italiensk testutrustning för tändsystem?

Detta leder således direkt till nästa fråga och därmed också nästa 98 kubikare.

En Nordstjärnan 1938 med ILO motor. Både Nordstjärnan och NV-8 har parallellogramgaffel/Webbgaffel och fästöron för lyse i storlek med  äldre moped, på NV:n är detta inga bekymmer då den har 17 W magnet och orkar således med 15 W mopedlampa + bakljuset. Men ILO motorn har en Noris SLZ 6/7 magnet alltså max 7 W.

Funderingar:

Det verkar finnas i stort sett tre typer av tändsystem. på våra vanligaste 30-70 talare om vi inskränker oss till svänghjuls tändningar. Vi börjar med den äldsta typen. Den omtalade Noris SLZ 6// för ILO på 7 W, samt motsvarande Bosch ULA i L200 för Sachs  på 5 W. Tändplattan till dessa system ser ut som en ”Hockeymålbur” där belysnings spolarna är ”stolpar” och Tändspolen blir ”ribban”. Svänghjulet har en magnetring med två stycken utpräglade magnetpoler. Kuriosa i sammanhanget är att brytare ligger öppen i stort sett under 300° dvs en Duty Cycle på drygt 80 %. dessutom är det den rörliga delen på brytarspetsarna som är jordad.

Nästa typ är det omnämnda Bosch LM/UT 1/142 17L1 och liknande ser ut som tändsystemen till Tex HVA 118, JB 128 och 150, Sachs 150 och ILO 150 med flera. Två ljusspolar sitter med i stort sett 120° emellan dem samt 120° till tändspolen längst upp vissa system har dessutom en fjärde spole som är en laddspole placerad bredvid tändspolen. Dessa system har ett svänghjul med 6 utpräglade magnetpoler och finns med uteffekter från 13-35 W.

Brytaren ligger öppen ca 180° alltså en Duty Cycle på 50 % Den sista typen är de traditionella ”Moped” tändsystemen med två parallella spolar ljusspole och tändspole / matarspole. Svänghjulet har 4 utpräglade magneter och levererar allt ifrån 7 W-35 W beroende på typ. Brytaren ligger öppen ca 90° alltså en Duty Cycle på 25 %.

Nog med Kuriosa. Till saken. Kan man linda om ljusspolarna på Noris systemet med tjockare koppartråd för att få ut mer kräm ur systemet eller räcker inte svänghjulsmagneten till?

Vilken spänning skall förväntas på pulserna ut ifrån tändspolens primärlindning/matarspolen. med tanke på att de är kännbart att hålla i sladden borde det innebära mellan 60-150 V eller…

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: På frågan om spänningen över kondensator och brytare har jag för mig att den kan uppnå runt 400 volt i topparna. På frågan om Italiensk testutrustning vet jag inte, men italienarnas tändsystem brukar vara konstruerade på samma sätt som exempelvis Stefa, Noris och Bosch så utrustningen bör vara pålitlig. På frågan om man kan linda om ljusspolarna för att få mer effekt så tror jag inte det. Begränsningen av effekten beror nog på magneterna – dels styrkan, men framför allt antalet. Tändsystem som ger 15-25 watt i belysningseffekt har fyra till sex magneter som dessutom är starkare än de gamla förkrigarnas.

Jim Lundberg

Kan man få högre effekt ur ljusspolarna på en Sachs eller ILO 98 cc?
Tändsystem till svänghjulet ovan.
Rulla till toppen