Hur monterar man delar till växelmekanism i Sachs mopedmotor?

Fråga: Hej Jim! Jag har ett problem med en Sachs treväxlad fot. Jag har försökt byta låsstiftet till växelmekanismen från helvetet. Problemet är att ”koppen” som fjädern och låsstiftet löper i är härdad och spricker när jag försöker pressa i den i aluminiumkåpan. Jag har putsat rent hålet och smörjt sedan försiktigt pressat i ”koppen” men nu har jag förbrukat två. Hur byter man koppen? Värma kåpan och kyla ”koppen”?

Mvh

Samuel

 

Svar: Det var länge sedan jag bytte den där koppen som fjäder och stiftet löper i så jag har inget rakt gör-så-här svar, men när det gäller tunnväggiga föremål som dessutom är härdade (=lättspräckta) är det bra om man kan svarva till ett trappdorn som passar bra inne i koppen och som har en kant som trycker mot koppens kant. Då får koppen så mycket stöd och styrning som det är möjligt. Ett sådant dorn går att tillverka med en borrmaskin och en fil.

Värm gärna kåpan då aluminium utvidgar sig relativt mycket när det värms. Det är nog ingen idé att kyla koppen då stål inte rör sig så mycket vid temperaturväxlingar. Dessutom kommer koppen att värmas upp av kåpan efter några sekunder. Se till att pressa rakt mot hålet och att kåpan får ett bra stöd på baksidan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen