Crescent Compact som plötsligt tappat orken

Fråga: Hej. Jag köpte en Crescent Compact med 3-växlad sachsmotor för några veckor sen och den gick kanon tills jag skulle köra hem den, då blev den helt orkeslös och jag fick gå ner på 1:an och köra sen så slutade det med att den dog. Har klurat och skruvat lite själv och gjort följande, kontrollerat cylinder och kolv och det finns två små repor som inte gick bort när jag honade cylindern men de blir bra med komp, bytt tändspole och kondensator, även gjort rent brytaren, gjort rent förgasaren och även gått igenom filter och spolat rent tanken. Det som händer nu när jag startar är då ingenting inte ens ett puff. Men när den får startgas så hoppar den till men inget mer, tacksam för svar.

Kristian

 

Svar: Det kan vara fler orsaker till detta, men jag misstänker att en packbox i vevhuset har gått sönder eller hoppat ur sitt hål i blocket. Ta bort svänghjuls- och transkåpan på motorn. Anslut en slang till insuget och ställ kolven i topp. Blås nu i slangen (med lungorna – inte tryckluft) och lyssna på bägge sidor av motorn så hör du om det läcker/pyser vid vevaxeltapparna. Packboxar med gummimantel har en förmåga att vilja krypa ur sina hål. Jag brukar avfetta hålet i blocket samt packboxens utsida med thinner eller rödsprit. Sedan blir det en tunn hinna Loctite (gänglåsning) på packboxens utsida. Då glider den lättare på plats och sitter rejält när gänglåsningen härdat. Smörj alltid in packboxens tätningsläpp med olja eller fett vid montering – annars kan den smälta ner vid första starten på grund av friktionsvärmen.

Ett första test som du enkelt kan göra är att göra några startförsök och sedan kolla på tändstiftet. Är stiftet blött ligger felet förmodligen hos tändsystemet och är stiftet torrt är det fel på bränsletillförseln – exempelvis packboxarna, men även förgasare och bensinkran kan vara orsaken. Ibland kan det lossna stora kakor med sot i ljuddämparen som väldigt plötsligt täpper till avgassystemet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen