Fyrtaktsmotor med sotigt tändstift

Fråga: Tändstiftet bara sotar igen på min MAG-motor (4-takt). Motorn går endast med lite choke så den får inte för mycket bränsle snarare att den får för lite men då ska väl inte stiftet sota igen? Något tips?

Erik

 

Svar: Sotet som bildas i en motor kommer från bensinen, oljan eller en kombination av dessa. Om motorn kräver en aning choke för att gå kommer nog sotet på tändstiftet inte från bensinen utan snarare från motoroljan. Slitna kolvringar och/eller glappa ventilstyrningar leder till att det sugs in olja i förbränningsrummet. För hög oljenivå eller för tunn olja i en fyrtaktsmotor kan också leda till att oljeringarna inte klarar av att skrapa ner oljan i tråget även om de är i bra skick. Kolla om det ryker om avgaserna. Svart rök innbär för fet bränsleblandning, och blå rök att motorn förbränner olja.

Tändstiftets värmetal är också en faktor som spelar in. Ett tändstift måste kunna komma upp i den så kallade självreningstemepraturen vilken ligger på 500-900 grader. Detta avser då isolatorfoten som omsluter mittelektroden. Om tändstiftet har fel värmetal och är för kallt (hårt) så kommer sotet aldrig att brännas bort utan avlagringarna växer till sig och till slut kommer strömmen att gå genom sotet istället för gnistgapet och motorn börjar misstända.

Jim Lundberg

Rulla till toppen