ILO Piano som började rassla efter en mil

Fråga: Hej Jim! Nu är det jag igen, tror inte du kommer ihåg mig men jag har haft en del problem med min ILO piano fläktkyld motor som sitter på en Monark Monarscoot 1261, tvåväxlad handväxel. Jag har fått igång den efter en massa strul, byte av kolv, brytarspetsar, kondensatorn, tank med mera. Blev mycket glad idag när allt fungerade. Körde 1 mil ungefär och sedan började den rassla från motorn.

Detta händer på 2:an växel och slutar när jag frikopplar. Tappade humöret och tänker att motorn nu är kass. Körde kanske 500 meter efter jag upptäckte det och vågar inte köra mer. Vad kan det vara? Är det växlarna som är helt slut nu? Hur löser jag detta? Snälla hjälp mig.. jag såg fram emot en sommar med min moped och nyinköpta sadelväskor. Med vänliga hälsningar en uppgiven ägare av ILO piano-skräp-motor 😉

Christofer Enarsson

 

Svar: ILO Piano är en robust och enkel konstruktion. Det finns i princip ingenting i växellådan som kan lossna eller gå sönder om man inte har extremt trimmad motor och/eller väldig otur. Det som kan haverera på Piano-motorn är möjligtvis tandremmen och vevstakslagret. Växellådan är nästan ”bombsäker”.

Kolla så att kedjedrevet sitter fast så att muttern inte har lossnat. Ta bort transkåpan och kolla så att ingen skruv till kopplingsfjädrarna har gängat ur sig eller att den berömda remmen har gett upp. En kompis till mig har kört isracing, speedway och cross i flera år med sin ILO-Pianomotor och ett vevstakslager och två kolvringar är allt som gått åt – originalremmen hänger fortfarande med.

Jim Lundberg

ILO Piano som började rassla efter en mil
Sprängskiss på ILO Piano kickmotor. Kickjädern på den första generationens motorer var dock ingen succé och gick ofta sönder. Nästa generation kickmotorer fick då en utvändig kickfjäder.
ILO Piano som började rassla efter en mil
ILO Pianos invändiga kickfjäder.
Rulla till toppen