Vad är det för hål i Sachs 98-förgasarna?

Bengts förgasare har dessa två hål som sitter vända mot cylindern.

Vad är det för hål i Sachs 98-förgasarna?

Publicerad

Fråga: För en tid sedan var det någon som frågade om Varför är det hål i min Amalförgasare? Hur som helst så väckte det en del funderingar då det visar sig att Sachs egentillverkade förgasare som sitter på SM98 motorerna modell 1932 har också lite svårbegripliga hål.

Jag har två stycken motorer med dessa hål i förgasaren. Det är två stycken ca 2-3 mm hål högt upp i trottelloppet, vända mot motorns insugningsrör. På trotteln finns två matchande längsgående diken/spår.

Till sist finns ett litet hål längst nere i botten på trottel loppet vänt nedåt mot motorn. Detta hål är max 1mm. Vilken funktion har dessa? i mitt huvud får jag det till missanpassning och lite tjuvluft. Men eftersom bägge motorerna härstammar från helt olika ägare så måste det vara en medveten konstruktion.

MVH

 

Bengt Göransson

 

Svar: Intressant! Jag vet faktiskt inte varför man gjort så här, men om det är likadant på två förgasare som kommer från olika håll bör det ju vara fabriken som borrat hålen. Någon som har en förklaring på alla dessa mystiska hål? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

I trotteln är det två längsgående spår som ligger mitt för hålen i förgasarhuset.

I botten av blandningskammaren är det ett litet hål ut i det fria.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842