Byta ramlager och montera packboxar i Sachs 98cc

Fråga: Hej Jim jag har nu insett att jag måste byta ramlager i min Sachs 98 cc då vevaxeln glappar flera mm i sidled vad krävs för verktyg avdragare med mera? Jag tänker även byta ut vevaxeltätningarna av grafit mot packboxar krävs det någon bearbetning av vevhalvorna och hur skall man montera packboxarna skall den öppna sidan vara in mot vevaxeln eller ut mot svänghjulet/kopplingen.

 

Jan Andersson

 

Svar: Ramlagren på Sachs 98:an är av typen magnetlager och är samma som till Sachs treväxlade mopedmotor. Lagren heter L17 och har måtten 17x40x10 mm. Tyvärr så finns det en del lager från låglöneländer på marknaden som håller låg kvalitet. Lagren kan dras av med två sorters avdragare. På nedre bilden är det en avdragare som man trär över axeln och lagerringen (kulorna är avlägsnade). I avdragaren sitter det fyra (eller fler) stoppskruvar som man drar in i kulornas spår i lagerringen. Därefter drar man in den stora skruven som då trycker mot axeln när lagret ska dras av. En annan variant är en typ av avdragare med två eggförsedda överfall som man tvingar in mellan vevskiva och lagerring. Sedan drar man av lagret på samma sätt som i föregående exempel. En tredje variant är att man (försiktigt) slår in en huggmejsel mellan vevskiva och lagerring så att den senare rör sig utåt några millimeter. Sedan tar man en två- eller trearmad kloavdragare och drar av ringen.

Grafitringarna går lätt att byta ut till moderna packboxar. En sådan med dimensionen 17x30x6 mm passar direkt i hålet utan bearbetning. Kolla med Jacking AB på telefon 0227-133 22 om lager och packboxar till motorn. I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för Sachs 98 cc (och 20 andra motorer) där både lagerdemontering och packboxar tas upp.

Jim Lundberg

Byta ramlager och montera packboxar i Sachs 98cc
Demontering av ramlagerring på Sachs 98 cc.
Rulla till toppen