Vespa Touring som inte svarar på gaspådrag

Fråga: Jag tänkte se över min förgasare då jag har problem med responsen vid gaspådrag, ofta svarar den bara med ett djupt ”båååå” om jag gasar upp från lågt varv och den blir orkeslös (även varm). Det avhjälps ganska bra genom att hålla för en av de två luftkanalerna på luftburken, men det är ju inte helt optimalt att sitta med en hand på luftburken när man är ute och kör… Men så finns det ju också två justerskruvar på förgasaren. Hur ska man använda dessa? Och gör inte gasjusteringsskruven samma sak som justeringen för tomgången på förgasaren ovansida? Det vill säga ställer minsta gap för gaskolven?

Min far som hade Vespan innan jag renoverade den, hade liknande problem med den. Och det var i början på 80-talet han använde den… Men jag hade en liten fundering på om det har hänt något med kvaliteten på bensinen jämfört med vad som fanns på 50-talet, som skulle leda till att man kräver en rikare luft/bensin blandning idag? 

Jag misstänker då att motorn går för tunt och antingen tar den tjuvluft någonstans, eller så behöver jag justera upp bränsletillförseln vid fullt gaspådrag. Efter att ha sökt runt på nätet har jag kommit fram till att jag borde köpa ett set med huvuddysor (main jet), och prova ut ett med större genomlopp.

Mats Kjellström 

 

Svar: Om en motor går bättre med choke (eller fingrar i luftburken) så får den för mager bränsleblandning. Sker detta på halv upp till full gas är det huvudmunstycket som är trolig orsak och då kan det vara på plats med ett större munstycke, förutsatt att man först rengjort munstycket utan förbättring. Det kan även bero på dålig bränsletillförsel till (bensinkran/filter) förgasaren eller genom densamma (smuts i kanaler). En felaktig flottör som stänger vid en för låg flottörhusnivå ger också en mager blandning.

Det kan även bero på tjuvluft (läcka vid insug/förgasare, cylinderfot eller packboxar i vevhuset) att blandningen blir för mager, men tjuvluft brukar även leda till att motorn blir svårstartad och att den vill rusa på tomgång. Jag vet inte exakt vilka skruvar du avser på förgasaren, men om de är justerskruvar så är den ena tomgångsskruv, även kallad trottelstoppsskruv då denna skruv rent mekanisk bestämmer hur långt ner trotteln ska gå när man släppt gashandtaget.

Den andra skruven är en blandningsskruv som styr hur fet/mager blandningen blir på tomgång och strax däröver. Blandningsskruven har i stort sett ingen inverkan över halv gas. Här finns det också två varianter. Det finns en blandningsskruv som styr bränslemängden och den fungerar så att blandningen blir fetare ju mer man öppnar denna skruv – precis som en vattenkran. Den andra varianten av blandningsskruv är en luftskruv och här är funktionen den motsatta – ju mer den öppnas, desto mer luft kommer det (=magrare blandning). Oavsett vilken typ av blandningsskruv man har så brukar man grundinställa den genom att dra in den i botten och sedan backa 1,5 varv.

Jag tror inte att dagen bensin kräver några större justeringar, om ens några. Skillnaden i stora drag mellan gårdagens och dagens bensin är att dagens bensin innehåller mer lätta kolväten (lättflyktiga) vilket ger bensinen sämre lagringsegenskaper (det lättandändliga ämnena dunstar relativt snabbt) samt större tendens till ånglås av samma anledning. All bensin innehåller idag cirka 5 procent etanol vilket knappast borde påverka gången. Jag tror nog ingen som hällt K-sprit i tanken har märkt någon skillnad i motorns gång.

Jim Lundberg

Rulla till toppen