Krånglande växelklocka på Zündapp

Fråga: Hej Jim! Är en grabb på snart 15 år, som om några dagar snart ska skriva upp inför teoriprovet på AM-kortet. Har bytt lameller + tryckfjädrar på en Zündapp kantmotor, har använt mig av din bok Stora Tvåtaktsboken vilket var suveränt! 

 

Men nu till mitt problem. När jag skulle vrida växelklockans trumma så att jag skulle få själva fjädrande stiftet i det hack som var friläget (hacket som pennan visade på bilden i boken), så var den stum. Jag försökte då vrida åt det andra hållet vilket också var stumt. Min fråga till dig är om du vet vad som kan ha hänt, eftersom växelklockan funkade prima innan. Kan något har hoppat isär inne i själva växelklockan så jag måste klyva den? Har du något tips?

Tack på förhand

Mvh Gustav B

 

Svar: Växelklockan på Zündappmotorn är en rätt så oöm del som tål åtskilliga stampningar på växelpedalen utan att gå sönder – i alla fall är det min erfarenhet. Av den anledningen tror jag inte att något hoppat snett i klockan utan våld om man säger så. Om växlarna fungerade innan du bytte kopplingsdelarna så ska den nog fungera nu med, men det kan vara så att det går lite trögt att vrida runt växelklockan om man gör den för hand.

Vissa växelmekanismer kan kännas hopplöst stela och tröga på arbetsbänken, men fungerar ändå korrekt när det sitter på plats i motorn. Om du klämmer växelklockans axel (den som pedalen sitter på) i ett skruvstäd med kopparbackar så får du mer kraft att vrida klockan för hand. Testa med att montera klockan, häll i olja i lådan och provkör.

Någon annan som känner till problemet som Gustav råkat ut för? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen