Ska kopplingens justerskruvar dras i botten?

Fråga: Hej! Håller på och skruvar med en Victoria EM 50. Byter lager etc. Med andra ord haft isär hela motorn. Allt har förflutit lugnt och harmoniskt, visst kickfjädern kan man väl diskutera, men ändå inga större besvärjelser till mörkare makter … Nu är motorn ihop. Min fråga är angående kopplingen och lameller. Jag har tidigare lärt mig av Jim Lundberg, att på Husqvarna Flinta skruvar man skruvar och fjädrar i botten och försäkrar sig med Loctite. Är det så generellt på alla mopedkopplingar? Det vill säga skruvarna och fjädrarna skruvas i botten? Om inte, hur är det i så fall på EM 50? Och sen givetvis en antagligen uttjôtad fråga, när kommer uppföljaren på den fantastiska ”Stora Tvåtaktsboken”? Hoppas i alla fall att ni har planer för nån sådan…

Magnus Bäckström

 

Svar: På exempelvis Husqvarna Flinta och ILO Piano drar man kopplingsfjädrarnas skruvar tills det tar stopp – alltså i botten. Där finns ansatser som gör att skruven bottnar innan fjädern blir för mycket ihoptryckt. På Victoria EM 50, Zweirad Union, ser det inte likadant ut för där finns inga ansatser eller distansrör som spårmuttern kan bottna mot. Drar man muttern i botten kommer hela fjädern att tryckas ihop. Jag har inga fabriksuppgifter på hur man grundinställer fjädrarna, men på de motorer jag öppnat brukar spårmutterns översida ligga 1-3 mm över plåthylsans kant. Förmodligen beroende på tidigare mekaniker och/eller hur slitna lamellerna är. Fjädrarna i EM 50-motorn är 12 mm långa i hoptryckt tillstånd – alltså varv mot varv. Drar man ner muttrarna så att de ligger i liv med hylsan har man förbrukat ungefär hälften av fjäderns rörelse. Till detta får man lägga att det ska gå att frikoppla också. När man drar in kopplingen så trycks fjädrarna ihop någon eller några millimeter till vilket blir tungt.

Ställ dessa spårmuttrar på 1-3 mm över hylsans kant, räknat från mutterns översida. Tryck sedan in kopplingshandtaget och kolla om kopplingen lyfter jämnt. Om den yttre tryckplattan lyfter först på någon sida drar man in den muttern som ligger närmast tills tryckplattan lyfter samtidigt varvet runt. Skulle kopplingen visa sig slira kan man bara ta bort Victorialuckan (två skruvar) och dra in varje mutter lika mycket tills kopplingen greppar bra.

Hur det är på alla mopedmotorers kopplingar kan jag inte svara på. På exempelvis Sachsmotorerna kan man inte ens justera fjädertrycket, annat än genom fjäderbyte eller möjligtvis distanser. På Zündapp (KS 50) sitter det pinnskruvar med ansatser så där drar man på muttrarna tills det tar stopp. Detta verkar dock vara vanligast – dra tills det tar stopp.

Så fort Stora Tvåtaktsboken släpptes kom flera frågor; ”Men min motor då – varför är inte den med?”, ”Och min!”, ”Och min!”. Att behovet av ett supplement var stort förstod vi snart och jag jobbar på den boken som då förmodligen bara kommer att innehålla fler motorer. Att ge ut Stora Tvåtaktsboken en gång till med mera material vore att lura dem som redan har den. Därför blir det ett supplement med fler motorer där bland annat EM 50-motorn kommer att vara med – kanske även den tvåväxlade varianten med handväxel. Jag har på grund av för lite tid och för mycket att göra inte hunnit klart med denna bok ännu, men den kommer – det är säkert! Fem motorer är redan klara och tretton till (än så länge) ligger och väntar på dissekering.

Jim Lundberg

Rulla till toppen