Elsystem på NV med JB 120 motor

Fråga: Efter 50 år som Harleypilot har jag nu hittat en likadan Monark med JB 128 motor vilken var min första mc som 16 åring. Jag har mekat med alla Harleymotorer från då till nu men inför JB känner jag mig smått nervös:) Min första fråga är om någon har kläm på hur det lilla elsystemet skall dras? Jag saknar omkopplaren i lamphuset men den skall väl gå att hitta någonstans. Även packningar till motor, cylinder och topp behövs.

Tack på förhand.

Ulf Jensen

 

Svar: Omkopplaren på lamphuset är en av/på-strömbrytare för lyset som sedan kompletteras med en hel- och halvljusomkopplare på styret, se schemat ovan. Man kan hoppa över denna om man använder en modernare ljusomkopplare från en moped som även har ett avstängningsläge. Då blir det en annan inkoppling av baklyset.

JB-motorn är ett under av enkelhet, men vill du ha hjälp på traven så finns det en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra) i Stora Tvåtaktsboken. Där finns även kapitel om elsystem, motorrenovering och packningstillverkning med mera. JB-motorn har bara tre packningar och två av dessa (cylinderfot och transmissionskåpa) kan man enkelt göra själv. Även topplockspackningen går att tillverka, men kolla med C-G Jansson på telefon 070-229 68 43 om han har topplockspackningar. Han kanske har omkopplaren du söker.

När man monterar en JB 128 är det en del tricks som kan vara bra att känna till. De yttre ramlagren bör vara avtätade då de inte får kontakt med oljan i bensinen. Samma sak bör man välja för lagret innanför kickdrevet så det inte låses upp av flisor från drevet.

Jim Lundberg

Elsystem på NV med JB 120 motor
De yttre ramlagren bör bytas till avtätade annars får de ingen smörjning. Ett annat alternativ är att sätta packboxarna ytterst med lite sämre stöd för axlarna som följd.
Elsystem på NV med JB 120 motor
Stoppskruven till växellådans bottenstock bör smetas in med packningsklister eller liknande för att slippa oljeläckage.
Rulla till toppen