Löda spricka i växelhus på utombordsmotor

Fråga: Hej Jim! Har skrivit till dig tidigare angående min båtmotor. Du får här lite bilder så du kan bedöma hur jag bäst gör för att lyckas. Har som du ser på bilderna skrapat med spetsen på en morakniv i sprickan. Det känns som sprickan i försänkningen där skruven ska sitta blir största utmaningen.

Mvh Christopher

 

Svar: Då zinklodet inte har något flussmedel kan man inte räkna med att det dras in i sprickan av kapillärkraften. Sprickan passerar även rätt nära skruvhålet. Jag skulle nog slipa upp sprickan så att man kommer åt att bryta oxidhinnan ända ner i botten på sprickan ed exempelvis en tillspetsad rostfri cykeleker. Eventuellt behöver man göra en x-fog, det vill säga att man slipar ur från båda sidor, men spar lite material i mitten så att lodet inte rinner rakt igenom. Mer om lödmetoden med zink kan du läsa om i artikeln Löd med zink.

Skruvhålet kan man kanske behöva lägga igen helt. Då borrar man ur gängorna (man kan inte komma åt att bryta oxiden i gängbotten som dessutom innehåller föroreningar) och sedan får man tillverka en liten gjutform av rostfritt stål (zink fäster inte på detta) som man täcker hålets ena sida med. När man lött sprickan och gjutit igen hålet får man borra upp det och gänga om det. Lägger man detaljen i glas- eller stenull (typ Rockwool) under lödningen så hålls värmen kvar och man kan klara sig med en relativt liten gasolbrännare. Det är också bra om detaljen får kallna långsamt under ”täcket” så minskar man deformationen från värmespänningar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen