Vad är backtagningsförmåga?

Fråga: Hej! Vad ”backtagningsförmåga” (som ofta nämns i annonser för mopeder) betyder råder det väl inget tvivel om. Finns det något vedertaget sätt att mäta denna förmåga, eller är det bara ett godtyckligt begrepp att användas i ”annons-skryt”?

Mopedmotorer är ju begränsade till 0,8 – 1 hästkraft/ 50cc cylindervolym, och vridmomentet blir därefter. Utväxlingen, mopedens och förarens vikt påverkar, liksom var i varvtalsområdet motorn lämnar max effekt. Vad kan mer göra skillnad? Färgen? Stripes? Röda moppar sägs ju gå bättre.

/ B

 

Svar: Uttrycket backtagningsförmåga använde man ofta som försäljningsargument i mopedreklam förr i tiden. När man som mopedtillverkare inte har obegränsat med motoreffekt måste man hitta andra argument, än antal hästkrafter, toppfart med mera. Begreppet är rätt subjektivt eftersom man inte ofta nämner hur fort den klarar en backe med en viss stigning. Med tillräckligt stor utväxling kan man få vilken motor som helst att dra en moped uppför en backe – även om det tar hela dagen.

Men det finns en del intressanta och roliga omständigheter i detta med backtagningsförmåga i gammal mopedreklam. Bland annat så lade man maxeffekten på ett lägre varvtal än det som råder vid maximalt tillåtna hastighet – 30 km/t. Detta var ett smart drag då motoreffekten ökar när motorn går ner i varv i en backe eller motvind. Det här kan man känna rätt så tydligt på vissa mopeder som då ”morrar på” lite extra när man kommer till en uppförsbacke.

En kul sak i sammanhanget är att när Monark sålde sin ”Alptestade” Monarped, med det passande namnet ”Alpino”, så var den verkligen alptestad. Man testkörde alltså en Monarped på en alpväg i Österrike uppför deras högsta berg som heter Grossglockner. Vägen har en stigning upp till 2570 meters höjd. Man hade då gett motorn egenskaper som gjorde den till en bättre backtagare med den lilla effekt som fanns. Monark flyttade ner ILO-motorns effektpuckel 500 varv – hur är däremot inget jag fått reda på.

Jim Lundberg

Rulla till toppen