Vilken cylinderdiameter på Cyclemaster?

Fråga: Hej! Frågar om ”Cyclemaster”, som ju fanns med 26 cc och 32 cc. Vet att 26-kubikaren hade 32 x 32 m i borrning respektive slaglängd , men har inte lyckats få reda på vilken borrning respektive slag 32-kubikaren hade.

Varför vill jag veta det? Jo, jag vill veta om man på 26-kubikaren kan byta ut cylinder/kolv mot 32-kubikarens; således att modifiera motorn. Det betyder förstås att slaglängden måste vara densamma på båda motorerna, och cylinderfoten likaså. Inte vet jag heller om det var muttrar vid cylinderfoten, eller motorn hade dragstänger!

Kanske kan man hitta dessa uppgifter på ”nätet”, men jag gör det lätt för mig ; här finns säkert ägare till båda varianterna.

Av egen erfarenhet vet jag att ovanstående beteende/ändring gick att göra emellan ILO 98 cc, och Huskvarna 120 cc ; hade under en tid en 120 cc lättviktare med trampor!

Tyvärr testade jag inte hur det blev beträffande effekten, om det var någon skillnad, men det borde det ha varit. Bytte snabbt tillbaka till originalcylindern på ”Monark/ILO!” (med bucklig tank, förstås! Har nåååågon av er nåååågonsin sett en ”Monark/ILO” utan bucklig tank? Jaaag har det inte!)

Hälsningar!

Willy Nilsson.

 

Svar: Cyclemaster fanns med två slagvolymer och det som skiljer motorerna åt är bara cylinderdiametern. 26-kubikaren har då 32 mm diameter medan 32-kubikaren har 36 mm diameter på cylindern. Bägge motorerna har samma slaglängd: 32 mm. Om det bara är att byta cylinder och kolv rakt av mellan motorerna kan jag tyvärr inte svara på. På vissa motorfabrikat måste man ta upp hålet i blocket för cylinderns instick, på andra inte. Någon som kan tipsa Willy om det går att byta cylindrar rakt av? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen