Crescent 1209 med sachsmotor som läcker bensin ur förgasaren

Fråga: Hej, jag har tidigare frågat lite saker angående mopeden Crescent 1209. Jag köpte den på blocket och den startade då på 1-2 kickar men gick slött och var helt OMÖJLIG att starta efter att ha stängt av den med dödaren. Dog den av sig själv kunde man dock starta den utan större problem. Den läckte även kraftigt med bensin som droppade under motorn. Jag tog hem den, monterade ner den, putsade på alla delarna (monterade inte isär precis alla delar men en stor del), tog isär förgasaren då vi misstänkte att läckaget berodde på flottören. Monterade idag ihop den men problemet med läckaget kvarstod. Första starten efter att ha varit isärmonterad gick på en kick och körde då lite. Den dog i en brant backe (föga förvånande då jag körde på tvåan). Kickade dock igång den igen och körde hem igen. Väl hemma så dödade jag den med ”dödarknappen” och skulle sedan kicka igång den igen men det var helt omöjligt.

Sedan dess går den inte igång när man kickar men kan komma igång om man rullar den i en BRANT nerförsbacke på ca 50 meter. Hade av avgasröret (nyköpt inte original) och såg att den var helt svart på insidan av oljerester. Satte på original igen och försökte men startproblemen kvarstod. Fick dock igång den senare och gick då rätt bra men lite slött. Det sitter ett justerbart munstycke på den just nu och den behöver vara ställd i botten om man ska ha en chans att starta den. Den läcker även som sagt bensin som ett såll, vet ej varifrån men misstänker att det är ifrån det lilla röret som löper från flottörens topp som ska leda överflödig bensin ner i en ”håla” i motorblocket och sedan via ett hål ner innanför den vänstra kåpan där drevet sitter. Man kan inte köra på tomgången utan måste hela tiden ha mopeden i rörelse. Man kan inte stanna med vare sig växel i eller neutral då den bara dör då. Den verkar bara kunna gå när motorn är i rörelse och ”hjälper” vevstaken att gå runt.

Jag hade även av kåpan till svänghjulet och min kompis upptäckte en liten del som han trodde ramlade ur. Det är en liten fyrkantig svart plastbit med en rund metallbit mitt i sig. Plastbiten är inte större än knappt 10 millimeter lång/bred och har även en liten ”kant” i ena änden. Den startade dock utan denna i som ovanstående en förfärligt lång nerförsbacke. Kort sagt så läcker den bensin och är sinnessjukt svårstartad. Jag har även bytt olja, packningar och avgasrör (satte som ovanstående dock på original senare). Vad kan det vara? Verkar som om motorn får för mycket bränsle.

Mårten Lundgren

 

Svar: Om vi börjar med den läckande förgasaren så är det flottören som inte tätar mot sitt säte i flottörhuslocket. Detta kan bero på att det finns skräp mellan flottörnålens spets och sätet i locket, att nålens spets är sliten eller att flottören läcker och inte flyter upp så att nålen stänger av den anledningen. Kolla också så att det inte är fullt med skräp i styrhålet för nålen i flottörhusets botten. Nålens spets ska vara rak och slät. En sliten spets får ett spår runt sig efter slitage mot sätet och får då svårt att täta. Skaka på flottören. Om det skvalpar i den har den ett läckage och tappar då flytkraften. Symtomen du beskriver är sådana som uppstår när förgasaren flödar över. Man kan testa med att stänga av bensinkranen efter start – då går motorn helt plötsligt bra några sekunder tills den stannar av bränslebrist.

Den plastbit som ramlade ur svänghjulet låter som den lilla klack på brytarkontakten som ligger mot svänghjulets brytarnock. Utan denna går inte motorn eftersom brytarna inte öppnar om den ramlat bort. Den kommer nog från tidigare brytare eller så har någon lyckats justera brytarna så att dessa öppnar ändå. I så fall ligger brytararmen direkt mot nocken och kan skada denna.

Jim Lundberg

Crescent 1209 med sachsmotor som läcker bensin ur förgasaren
På brytararmen sitter en plast- eller fiberklack som ligger mot svänghjulets nock. Klacken sitter fast med en nit i armen.
Rulla till toppen