Puch som tappat orken efter byte av tändspole

Fråga: Hej, Jo det är så att jag har en 3-växlad Puch som är lite av ett problembarn. För några veckor sedan började den bli väldigt svårstartad och hade svårt att hålla sig vid liv på tomgång. Men för övrigt gick den bra och var råstark. Jag tog ett beslut att byta tändstift, kondensator och tändspole. Resultatet blev att den nu startar på första kicken 100 %. Men efter bytet har den blivit mycket svagare. Den vill inte riktigt varva ur och när man drar på (speciellt i uppförsbacke då det hörs ett ljud som låter som fyrtaktning (men tror inte det är det eftersom stiftet indikerar att den går som den ska.) Under bytet av delarna rörde jag inte tändplattan utan lät den sitta kvar, jag har inte heller rört förgasarinställningarna.

Så nu är min fråga, vad kan det vara som gör den så svag?

David

 

Svar: Frågan är om du rört brytarna under bytet av de andra delarna i tändsystemet. Minsta ändring av brytaravståndet leder till att förtändningen far iväg. Det kan inte vara så att ljudet du hör är tändningsknack, så kallad spikning? Det låter lite som att man skulle ha grus i cylindern som hoppar omkring. I så fall är tändningen för tidig. Lite beroende på vilken Puchmotor det sitter i din moped ska tändningen stå 1,5-2,5 mm före övre dödläget.

Ett annat problem som inte fanns förr i tiden är att det numera säljs många nytillverkade tändningsdelar från låglöneländer vilka kan hålla riktig dålig kvalitet. Särskilt kondensatorer är en sådan detalj som allt för ofta är så usla att de är trasiga redan i butiken där man köpt dem. Det här ställer till med problem vid felsökning. Förr visste man att om man bytt tändspole och kondensator så var dessa okej och om problemet kvarstod var det allts något annat som var fel. Nu kan det mycket väl bli så att man ersätter en defekt del med en annan defekt del Något som jag själv råkat ut för flera gånger.

Om motorn gick dåligt på tomgång tänker jag på packboxarna i vevhuset eller annan tjuvluft. Nu försvann ju det symtomen vid byte av tänddelarna, men det kan ändå vara värt att undersöka. Kolla även att det inte är stopp i avgassystemet. Ibland lossnar det större sotflagor i rören som åker bakåt och täpper till de små hålen i ljuddämpare och insats. Detta är inget som kommer smygande, utan det sker sekundsnabbt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen