Passar delar från NV:s utombordare till Autopeden?

Fråga: Hej Jim! NV tillverkade en utombordare på 50-talet som kallades för ”nyckelpigan” och var på 48 cc o 1,5 hk. Det sägs att den cylindern och kolven passar på en autoped – stämmer det? Modellen efter ”Nyckelpigan” som hette Skipper är också på 48 cc men på 2 hk. Passar den?

MVH

Arne Persson

Delsbo

 

Svar: Jag vet att KG Knutsson (som arbetade åt Nymans på den tiden) kom med idén att vända på Autopedmotorn så att vevaxeln stod vertikalt – och så hade man även en utombordsmotor. Riktigt så enkelt är det nu inte eftersom Autopedmotorn var på 31 respektive 40 kubik och Nyckelpigan var på 48 kubik.

Det som skiljer moped- och båtmotorn åt är bland annat slaglängden. Bägge Autopedmotorerna (31 respektive 40 cc) hade 32 mm i slag, medan Nyckelpigan har 42 mm i slag. Gäller både 1,5 och 2 hästkraftersversionen. Om man nu rent fysiskt kan få på kolv och cylinder från Nyckelpigan till mopedmotorn kommer inte avståndet mellan portarna i cylinderloppet upp till förbränningsrummet att stämma eftersom mopedmotorns kolv bara sveper 32 mm uppåt/nedåt.

Slaglängden på en tvåtaktsmotor kan ganska exakt bestämmas genom att man mäter avståndet från underkanten av avgas- och/eller överströmningsportarna upp till överkant på cylindern (där topplockspackningen ligger).

Kolla annars med Nymans Vänner om de vet vad som gäller.

Här är måtten för motorerna:

Autoped 31 cc                    Borr: 35 mm, slag: 32 mm

Autoped 40 cc                    Borr: 39 mm, slag: 32 mm

Båtmotorerna                      Borr: 38 mm, slag: 42 mm

Någon som testat detta – och vad behövs göras? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan

Passar delar från NV:s utombordare till Autopeden?
Utombordsmotorn NV Marin – även kallad ”Nyckepigan”.
Rulla till toppen